Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Oživljavanje političkog kapitalizma u medijima Srednje i Istočne Europe

Slavko Splichal


Puni tekst: engleski pdf 187 Kb

str. 5-17

preuzimanja: 954

citiraj


Sažetak

Autor analizira promjene u medijima Srednje i Istočne Europe u desetljeću nakon
raspada socijalističkog sustava. Uočava nekoliko strukturnih tendencija u tim zemljama
koje su, u različitoj mjeri, prisutne u cijeloj regiji i odražavaju imitativnu narav novih
sustava. Po autorovu mišljenju, imitativna priroda novih sustava u nastajanju predstavlja
gotovo nesavladivu prepreku u razvoju demokratičnijih sustava u toj regiji. Te
imitativne tendencije mogu se svrstati u dvije veće skupine: (1) one koje imitiraju
vanjsko okruženje, prvenstveno Zapadnu Europu i Sjedinjene Američke države, a
obuhvaćaju talijanizaciju, denacionalizaciju i privatizaciju, komercijalizaciju, te interi
transnacionalizaciju; (2) one koje “imitiraju prošlost”, to jest, bivši sustav državnog
socijalizma, a zagovaraju renacionalizaciju i nacionalistički i vjerski ekskluzivizam.
Pored dominacije jednostranog oponašanja, najveću prepreku napretku u
demokratizaciji medija predstavlja ogroman porast broja sudskih tužba protiv novinara
i medijskih kuća zbog klevete. Nerijetko se proglašavaju krivim zbog klevete i uvrede
časti i osuđuju na visoke globe ili čak na zatvorske kazne. Tako je u zemljama Srednje
i Istočne Europe uspostavljena jedna vrsta “političkog kapitalizma” i stvoren sustav
“paternalističkog komercijalizma” u medijima, u kojem se država (vlada) često javlja
kao moćan politički i ekonomski akter.

Ključne riječi

politički kapitalizam; postkomunističke zemlje; demokratizacija medija; upravljanje medijima

Hrčak ID:

23370

URI

https://hrcak.srce.hr/23370

Datum izdavanja:

20.5.2000.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.766 *