Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31306/s.63.2.1

Od percepcije rizika do nesreće: empirijski test procesnog modela lanca rizika

Seth Oppong orcid id orcid.org/0000-0003-1977-5538


Puni tekst: hrvatski pdf 409 Kb

str. 125-142

preuzimanja: 346

citiraj


Sažetak

Svrha ove studije je istražiti utjecaj razumijevanja komunikacijskih dizajna opasnosti na cestama i sigurnosne klime na percepciju rizika, kao i utjecaj potonjeg na prometne nesreće među vozačima komercijalnih vozila u Gani. Dvjesto dvadeset i šest (226) vozača komercijalnih vozila sudjelovalo je u ovoj studiji. Upitnici su podijeljeni vozačima koji su iz grada Akre vozili u devet (9) drugih regija Gane kako bi se poboljšala vanjska valjanost nalaza istraživanja. Analiza staze provedena je korištenjem strukturnog modeliranja jednadžbi na dobivenim podacima. Rezultati SEM-a ili analize staza pokazali su da su svi hipotetski odnosi značajni osim tri. Neznačajni su obuhvaćali staze od razumijevanja RHCD-a do percepcije rizika, odnosno donošenja odluka vozača, kao i put od donošenja odluka vozača do rizičnog ponašanja. Model je pokazao je da predloženi model studije, koji uglavnom proizlazi iz modela procesa lanca rizika, ima empirijsku potporu. Posljedice su da percepcija rizika utječe na ponašanje i odlučivanje u procesu preuzimanja rizika, dok potonje utječe na izloženost riziku. Uz to, sigurnosna klima utječe na percepciju rizika, rizično ponašanje i prometne nesreće. Slično tome, rizično ponašanje utječe na izloženost riziku, dok izloženost riziku utječe na sudjelovanje u cestovnom prometu. O tim se implikacijama razgovaralo u svjetlu postojeće teorije i postojeće empirijske literature.

Ključne riječi

procesni model lanca rizika, percepcija rizika, prometna psihologija, psihologija sigurnosti

Hrčak ID:

259795

URI

https://hrcak.srce.hr/259795

Datum izdavanja:

5.7.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 970 *