hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31820/pt.30.2.1

Prediktori čitanja u hrvatskome jeziku: Doprinos (meta)fonoloških varijabli

Maja Kelić   ORCID icon orcid.org/0000-0002-7253-1295 ; University of Rijeka, Speech and Language Pathology Programme, Rijeka, Croatia
Mirta Zelenika Zeba ; Polyclinic for the Rehabilitation of Listening and Speech SUVAG, Zagreb, Croatia; University of Zagreb, Faculty of Electrical Engineering and Computing, Zagreb, Croatia
Jelena Kuvač Kraljević ; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Department of Speech and Language Pathology, Zagreb, Croatia

Puni tekst: engleski, pdf (382 KB) str. 161-184 preuzimanja: 111* citiraj
APA 6th Edition
Kelić, M., Zelenika Zeba, M. i Kuvač Kraljević, J. (2021). Reading Predictors in Croatian: Contribution of (Meta)Phonological Variables. Psihologijske teme, 30 (2), 161-184. https://doi.org/10.31820/pt.30.2.1
MLA 8th Edition
Kelić, Maja, et al. "Reading Predictors in Croatian: Contribution of (Meta)Phonological Variables." Psihologijske teme, vol. 30, br. 2, 2021, str. 161-184. https://doi.org/10.31820/pt.30.2.1. Citirano 05.12.2021.
Chicago 17th Edition
Kelić, Maja, Mirta Zelenika Zeba i Jelena Kuvač Kraljević. "Reading Predictors in Croatian: Contribution of (Meta)Phonological Variables." Psihologijske teme 30, br. 2 (2021): 161-184. https://doi.org/10.31820/pt.30.2.1
Harvard
Kelić, M., Zelenika Zeba, M., i Kuvač Kraljević, J. (2021). 'Reading Predictors in Croatian: Contribution of (Meta)Phonological Variables', Psihologijske teme, 30(2), str. 161-184. https://doi.org/10.31820/pt.30.2.1
Vancouver
Kelić M, Zelenika Zeba M, Kuvač Kraljević J. Reading Predictors in Croatian: Contribution of (Meta)Phonological Variables. Psihologijske teme [Internet]. 2021 [pristupljeno 05.12.2021.];30(2):161-184. https://doi.org/10.31820/pt.30.2.1
IEEE
M. Kelić, M. Zelenika Zeba i J. Kuvač Kraljević, "Reading Predictors in Croatian: Contribution of (Meta)Phonological Variables", Psihologijske teme, vol.30, br. 2, str. 161-184, 2021. [Online]. https://doi.org/10.31820/pt.30.2.1

Sažetak
Fonološka svjesnost, brzo automatizirano imenovanje i radno pamćenje smatraju se najvažnijim čimbenicima koji podupiru ovladavanje čitanjem, no njihova relativna važnost ovisi o dobi te o pravopisu kojim dijete ovladava. Cilj je ovoga rada ispitati prediktore čitanja u hrvatskome jeziku, koji ima proziran pravopis, nakon tri godine sustavne poduke u čitanju. U istraživanje je uključeno 80 sudionika (prosječne dobi 10.07 godina). Kriterijske varijable, brzina čitanja i točnost čitanja mjerene su čitanjem liste riječi i liste pseudoriječi. Fonološka je svjesnost ispitana zadatcima brisanja i dodavanja fonema te zadatkom premetanja, a brzo imenovanje zadatkom imenovanja boja. Radno je pamćenje ispitano ponavljanjem pseudoriječi i suptestom raspona pamćenja brojeva (WISC-IV-HR). Da bi se provjerila prediktivnost promatranih varijabli, provedena je hijerarhijska regresijska analiza. Rezultati su pokazali da je u jeziku s prozirnim pravopisom nakon tri godine sustavne poduke brzo automatizirano imenovanje najznačajniji prediktor i brzine čitanja i točnosti čitanja. Iako ovo istraživanje nije pokazalo disocijaciju prediktora koji podupiru brzinu čitanja i točnost čitanja, potvrdilo je važnost fonološke svjesnosti kao supresijske varijable za brzo imenovanje u predviđanju brzine čitanja pseudoriječi.

Ključne riječi
prediktori čitanja; proziran pravopis; fonološka svjesnost; brzo automatizirano imenovanje; automatizacija čitanja

Hrčak ID: 260437

URI
https://hrcak.srce.hr/260437

[engleski]

Posjeta: 341 *