hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31820/pt.30.2.10

Interakcija između predznaka i pariteta pri obradi jednoznamenkastih brojeva

Vanja Topić   ORCID icon orcid.org/0000-0003-3035-2229 ; Sveučilište u Mostaru, Filozofski fakultet, Mostar, Bosna i Hercegovina
Mia Šetić Beg   ORCID icon orcid.org/0000-0002-1097-9828 ; Hrvatsko katoličko sveučilište, Odjel za psihologiju, Zagreb, Hrvatska
Dražen Domijan   ORCID icon orcid.org/0000-0003-2589-3397 ; Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Rijeka, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (425 KB) str. 327-349 preuzimanja: 84* citiraj
APA 6th Edition
Topić, V., Šetić Beg, M. i Domijan, D. (2021). Interakcija između predznaka i pariteta pri obradi jednoznamenkastih brojeva. Psihologijske teme, 30 (2), 327-349. https://doi.org/10.31820/pt.30.2.10
MLA 8th Edition
Topić, Vanja, et al. "Interakcija između predznaka i pariteta pri obradi jednoznamenkastih brojeva." Psihologijske teme, vol. 30, br. 2, 2021, str. 327-349. https://doi.org/10.31820/pt.30.2.10. Citirano 05.12.2021.
Chicago 17th Edition
Topić, Vanja, Mia Šetić Beg i Dražen Domijan. "Interakcija između predznaka i pariteta pri obradi jednoznamenkastih brojeva." Psihologijske teme 30, br. 2 (2021): 327-349. https://doi.org/10.31820/pt.30.2.10
Harvard
Topić, V., Šetić Beg, M., i Domijan, D. (2021). 'Interakcija između predznaka i pariteta pri obradi jednoznamenkastih brojeva', Psihologijske teme, 30(2), str. 327-349. https://doi.org/10.31820/pt.30.2.10
Vancouver
Topić V, Šetić Beg M, Domijan D. Interakcija između predznaka i pariteta pri obradi jednoznamenkastih brojeva. Psihologijske teme [Internet]. 2021 [pristupljeno 05.12.2021.];30(2):327-349. https://doi.org/10.31820/pt.30.2.10
IEEE
V. Topić, M. Šetić Beg i D. Domijan, "Interakcija između predznaka i pariteta pri obradi jednoznamenkastih brojeva", Psihologijske teme, vol.30, br. 2, str. 327-349, 2021. [Online]. https://doi.org/10.31820/pt.30.2.10

Sažetak
Razumijevanje apstraktnih pojmova predstavlja važan izazov za teorijski okvir utemeljene kognicije. Jedna je mogućnost da se apstraktni pojmovi utemeljuju u afektivnim stanjima. U ovome smo radu ispitali hipotezu povezuje li se apstraktni matematički pojam parnosti broja (par – nepar) s pozitivnim i negativnim afektivnim tonom koji je indirektno naznačen predznakom plus i minus. U prvome su eksperimentu ispitanici odgovarali na pitanje je li prezentirani broj paran ili neparan. Kao podražaji prezentirani su cijeli brojevi u rasponu od -9 do 9 bez -5, 0 i 5. Rezultati su pokazali dvosmjernu interakciju između predznaka i parnosti jer su ispitanici bili efikasniji u obradi pozitivnih nego u obradi negativnih parnih brojeva. Također, bili su efikasniji u obradi negativnih nego u obradi pozitivnih neparnih brojeva. U drugome su eksperimentu ispitanici odgovarali na pitanje je li prezentirani broj numerički veći ili manji od 5, pri čemu su trebali ignorirati predznak. Prezentirani su isti podražaji kao i u prvome eksperimentu. Dobivena je složenija trosmjerna interakcija u kojoj su ispitanici bili efikasniji u obradi pozitivnih nego u obradi negativnih parnih brojeva, kao i u prvome eksperimentu, ali taj se efekt pojavio samo za brojeve veće od 5. Rezultati su interpretirani u okviru teorije o korespondenciji polariteta i teorije centralnoga afektivnog utemeljenja.

Ključne riječi
brojevi; parnost; razumijevanje apstraktnih pojmova; utjelovljena kognicija

Hrčak ID: 260482

URI
https://hrcak.srce.hr/260482

[engleski]

Posjeta: 226 *