hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31724/rihjj.47.1.3

Mjere rječničke raznolikosti u pričama djece predškolske i rane školske dobi

Gordana Hržica   ORCID icon orcid.org/0000-0001-6067-9148 ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Ivana Trtanj   ORCID icon orcid.org/0000-0002-4700-8443 ; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek

Puni tekst: hrvatski, pdf (1013 KB) str. 0-0 preuzimanja: 30* citiraj
APA 6th Edition
Hržica, G. i Trtanj, I. (2021). Mjere rječničke raznolikosti u pričama djece predškolske i rane školske dobi. Rasprave: Časopis Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, 47 (1), 0-0. https://doi.org/10.31724/rihjj.47.1.3
MLA 8th Edition
Hržica, Gordana i Ivana Trtanj. "Mjere rječničke raznolikosti u pričama djece predškolske i rane školske dobi." Rasprave: Časopis Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, vol. 47, br. 1, 2021, str. 0-0. https://doi.org/10.31724/rihjj.47.1.3. Citirano 19.09.2021.
Chicago 17th Edition
Hržica, Gordana i Ivana Trtanj. "Mjere rječničke raznolikosti u pričama djece predškolske i rane školske dobi." Rasprave: Časopis Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje 47, br. 1 (2021): 0-0. https://doi.org/10.31724/rihjj.47.1.3
Harvard
Hržica, G., i Trtanj, I. (2021). 'Mjere rječničke raznolikosti u pričama djece predškolske i rane školske dobi', Rasprave: Časopis Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, 47(1), str. 0-0. https://doi.org/10.31724/rihjj.47.1.3
Vancouver
Hržica G, Trtanj I. Mjere rječničke raznolikosti u pričama djece predškolske i rane školske dobi. Rasprave: Časopis Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje [Internet]. 2021 [pristupljeno 19.09.2021.];47(1):0-0. https://doi.org/10.31724/rihjj.47.1.3
IEEE
G. Hržica i I. Trtanj, "Mjere rječničke raznolikosti u pričama djece predškolske i rane školske dobi", Rasprave: Časopis Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, vol.47, br. 1, str. 0-0, 2021. [Online]. https://doi.org/10.31724/rihjj.47.1.3

Sažetak
Razvoj rječnika u usvajanju prvoga jezika može se pratiti analizom transkripata govorenog jezika djece predškolske i rane školske dobi, dobivenih, primjerice, pričanjem nepoznate priče prema slikovnom predlošku. Pri analizi rječnika takvih jezičnih uzoraka upotrebljava se niz mjera poznatih kao mjere rječničke raznolikosti. Za dvije mjere, broj različitih riječi (BRR) ili omjer različnica i pojavnica (ORP), utvrđeno je da ovise o duljini transkripta te zbog toga nisu prikladne za analizu. Preporučuje se da se te mjere izračunavaju na ograničenom broju riječi ili da se upotrebljavaju druge mjere, primjerice parametar/mjera D (D) ili pomični prosječni omjer obličnica i pojavnica (MATTR). Dosadašnja istraživanja nisu u potpunosti razriješila dvojbu oko prikladnih mjera za mjerenje rječničke raznolikosti. Validacijska istraživanja u najvećem broju slučajeva temelje se na analizi pisanoga jezika te na analizi engleskoga jezika. Zbog toga je cilj ovog rada bio istražiti koje mjere rječnike raznolikosti mogu razlikovati govorenu jezičnu proizvodnju djece različite dobi u hrvatskom jeziku. S pomoću slikovnice bez riječi Frog, where are you? ispitano je ukupno 157 djece u četiri dobne skupine. Podatci pokazuju da rječnička raznolikost mjerena svim četirima mjerama raste s porastom kronološke dobi. Tri mjere (BRR, ORP, D) statistički značajno razlikuju dvije najmlađe skupine (četverogodišnjaci i šestogodišnjaci) od najstarije (desetogodišnjaci). No, samo mjera MATTR razlikuje dvije najmlađe skupine od dviju najstarijih skupina (osmogodišnjaci i desetogodišnjaci).

Ključne riječi
usvajanje prvog jezika; razvoj rječnika; mjere rječničke raznolikosti

Projekti
HRZZ / UIP / UIP-2017-05-6603 / MultiDis - Višerazinski pristup govornom diskursu u jezičnom razvoju

Hrčak ID: 260836

URI
https://hrcak.srce.hr/260836

[engleski]

Posjeta: 100 *