hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5613/rzs.51.2.1

Rod i seksualnost u obrazovnim institucijama u Hrvatskoj: mogućnosti korištenja queer teorija i kritičke etnografije u sociologiji

Pavao Parunov   ORCID icon orcid.org/0000-0002-2470-1421 ; Sveučilište u Zadru, Hrvatska
Valerija Barada   ORCID icon orcid.org/0000-0003-3579-0201 ; Sveučilište u Zadru, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (365 KB) str. 175-202 preuzimanja: 16* citiraj
APA 6th Edition
Parunov, P. i Barada, V. (2021). Rod i seksualnost u obrazovnim institucijama u Hrvatskoj: mogućnosti korištenja queer teorija i kritičke etnografije u sociologiji. Revija za sociologiju, 51 (2), 175-202. https://doi.org/10.5613/rzs.51.2.1
MLA 8th Edition
Parunov, Pavao i Valerija Barada. "Rod i seksualnost u obrazovnim institucijama u Hrvatskoj: mogućnosti korištenja queer teorija i kritičke etnografije u sociologiji." Revija za sociologiju, vol. 51, br. 2, 2021, str. 175-202. https://doi.org/10.5613/rzs.51.2.1. Citirano 17.09.2021.
Chicago 17th Edition
Parunov, Pavao i Valerija Barada. "Rod i seksualnost u obrazovnim institucijama u Hrvatskoj: mogućnosti korištenja queer teorija i kritičke etnografije u sociologiji." Revija za sociologiju 51, br. 2 (2021): 175-202. https://doi.org/10.5613/rzs.51.2.1
Harvard
Parunov, P., i Barada, V. (2021). 'Rod i seksualnost u obrazovnim institucijama u Hrvatskoj: mogućnosti korištenja queer teorija i kritičke etnografije u sociologiji', Revija za sociologiju, 51(2), str. 175-202. https://doi.org/10.5613/rzs.51.2.1
Vancouver
Parunov P, Barada V. Rod i seksualnost u obrazovnim institucijama u Hrvatskoj: mogućnosti korištenja queer teorija i kritičke etnografije u sociologiji. Revija za sociologiju [Internet]. 2021 [pristupljeno 17.09.2021.];51(2):175-202. https://doi.org/10.5613/rzs.51.2.1
IEEE
P. Parunov i V. Barada, "Rod i seksualnost u obrazovnim institucijama u Hrvatskoj: mogućnosti korištenja queer teorija i kritičke etnografije u sociologiji", Revija za sociologiju, vol.51, br. 2, str. 175-202, 2021. [Online]. https://doi.org/10.5613/rzs.51.2.1

Sažetak
Teme roda i seksualnosti u obrazovnom kontekstu zbog političke instrumentalizacije povremeno su prisutne u javnom diskursu, ali su istraživački nedovoljno zastupljene. To osobito vrijedi za izvorna i kritički usmjerena istraživanja koja bi utvrdila kako obrazovne institucije u Hrvatskoj pridonose društvenoj nejednakosti queer osoba. Ovim se člankom pokušava nadomjestiti ta podzastupljenost teorijskom raspravom o konceptualizaciji roda i seksualnosti kao međuovisnih osobnih i društvenih procesa i to prikazom rezultata istraživanja u kojem je taj pristup korišten. Kako dosadašnje spoznaje u međunarodnom kontekstu pokazuju, obrazovne institucije imaju aktivnu ulogu u procesima marginalizacije osoba nenormativne queer rodne i seksualne orijentacije, zato je nužno razumijevanje obrazovne svakodnevice kao izvora znanja o tim procesima kroz promišljanje isprepletenosti roda i seksualnosti. Ta isprepletenost u svrhu istraživanja društvene nejednakosti nastale na temelju rodne i seksualne različitosti mora teorijski i istraživački povezati sociologiju, queer teorije te kritičku i institucionalnu etnografiju. Na taj se način uspostavlja cjeloviti teorijski i metodološki pristup koji je korišten u istraživanju srednjoškolskog i visokoškolskog obrazovnog iskustva queer osoba u Hrvatskoj. Rezultati istraživanja pokazuju da obrazovne institucije imaju posredničku ulogu u stvaranju nejednakosti na temelju rodnih i seksualnih različitosti. Obrazovne su institucije ponajprije prostor koji privilegira heteroseksualnost i heteronormativnost, dok su queer izričaji roda i seksualnosti s jedne strane predmetom javnog označavanja i stigmatiziranja, a s druge strane predmetom prisiljavanja na privatnu i skrivenu sferu. Ne/vidljivost i ne/prihvaćanje nenormativnih rodnih izričaja i seksualnosti za queer osobe u hrvatskom obrazovnom kontekstu predstavlja trajan proces pregovaranja između institucionalnih i osobnih domena djelovanja.

Ključne riječi
rod; seksualnost; queer; LGBTQ; obrazovanje

Hrčak ID: 261649

URI
https://hrcak.srce.hr/261649

[engleski]

Posjeta: 67 *