Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Srednjovjekovne rasprave o vječnosti svijeta: De aeternitate mundi Tome Akvinskog

Oliver Jurišić orcid id orcid.org/0000-0002-2155-2248 ; Univerzitet u Sarajevu - Katolički bogoslovni fakultet, Sarajevo, Bosna i Hercegovina


Puni tekst: hrvatski pdf 210 Kb

str. 379-395

preuzimanja: 84

citiraj


Sažetak

Cilj je ovoga članka osvrnuti se ukratko na raspravu o vječnosti svijeta kod
Tome Akvinskog i na njegovo kratko djelo De aeternitate mundi. Vječnost svijeta s prodorom Aristotelove filozofije postaje jedno od važnih pitanja srednjovjekovne filozofije.
U kontekstu Aristotelove filozofije dolazi do određenih prijepora nastalih prevođenjem
komentara arapskih filozofa Avicenne i Averroesa, posebno pitanja osobne besmrtnosti i vječnosti svijeta, što je na kraju dovelo i do izravne osude određenih teza 1270. godine od strane pariškog biskupa Stephena Tempiera koje su se naučavale na Pariškom
sveučilištu. Upravo u tu presudnu godinu smješta se i nastanak ovog Tomina djela koje
je za zadatak imalo odgovoriti na neka suprotna mišljenja, najvjerojatnije Bonaventure ili eventualno Johna Pechama.
U uvodnom dijelu kratko je prikazan osvrt na kontekst u kojem je djelo napisano, kao i neke terminološke distinkcije koje se odnose na shvaćanje pojma vrijeme.
Nakon toga se daje osvrt na datiranje Tomina djela gdje se, slijedeći osvrte stručnjaka,
djelo datira u manje-više 1270. godinu kao godinu kad je napisano. S obzirom na to da
se kao oponenti uzimaju ili Bonaventura ili John Pecham, u nastavku se donosi prikaz
Bonaventurina i Pechamova razmišljanja o problemu vječnosti svijeta.
U nastavku se prvo prikazuje Tomino shvaćanje pitanja vječnosti svijeta kroz
neka njegova izabrana djela gdje se nastoji naglasiti Tomin metafizički pristup tom
problemu. Na kraju članak se osvrće na Tomino djelo De aeternitate mundi i predlaže
zaključak da je Toma zastupao metafizički pristup problemu vječnosti svijeta, kao i
aeviternitas svijeta, ali ne aeternitas, što je specifično terminološka oznaka za Božju
vječnost i da se tu Toma ne razlikuje od svojih oponenata. U zaključku članak se kratko
osvrće na odnos vjere i razuma u pitanju vječnosti svijeta, kao i aktualnost Tomine
misli danas.

Ključne riječi

Toma; Bonaventura; Pecham; aeviternitas; aeternitas; metafizički pristup.

Hrčak ID:

265680

URI

https://hrcak.srce.hr/265680

Datum izdavanja:

15.12.2015.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 397 *