Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Crkva i odgoj u Hrvatskoj. Istraživanje za europsku komparativnu studiju

Alojzije Hoblaj ; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Nevenka Lončarić Jelačić ; Agencija za odgoj i obrazovanje, Zagreb, Hrvatska
Ružica Razum orcid id orcid.org/0000-0002-8215-8404 ; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 294 Kb

str. 289-313

preuzimanja: 3.221

citiraj


Sažetak

Članak je hrvatski prilog za komparativnu europsku studiju među jedanaest zemalja na temelju pilo tistraživanja u pitanju Crkve i odgoja u Europi u okviru znanstvenoga projekta: Crkva - društvo - država u Europi. Zbog komparativnoga postupka svi prilozi, pa tako i hrvatski prilog, slijede istu strukturu, u četiri dijela. Prvi dio obuhvaća opće podatke koji su važni za razumijevanje Crkve i odgoja u Hrvatskoj: sažeti prikaz odnosa Crkve i države u pitanju odgoja i obrazovanja od utemeljenja hrvatske države do danas; konfesionalni sastav naroda i fenomen procesa suvremene dekristianizacije s fenomenom religioznoga i crkvenoga buđenja. Drugi dio raspravlja o pravnim osnovama i pitanjima financiranja odgoja i obrazovanja, i o problemima koji su s tim pitanjima povezani. Radi se o ljudskim pravima, individualnim i korporativnim religioznim slobodama, te o odnosu Crkve i države, kako na razini Ustava i zakona tako i u okviru međunarodnih ugovora. U kritičkom osvrtu dolazi do izražaja pitanje koliko je u praksi ostvareno ono što je pravno deklarirano. Treći dio obrađuje stav Crkve prema njezinom poslanju i zalaganju na području odgoja i obrazovanja i opisuje posebni profil katoličke škole na svim stupnjevima nacionalnoga sustava u teoriji i praksi; u tom kontekstu, na temelju empirijskih istraživanja, identificiraju se pozitivni rezultati i najvažniji problemi. Zatim se opisuje koncepcija vjerskoga odgoja i školskoga vjeronauka s postojećim stanjem praktičnoga provođenja i prihvaćenosti s prikazom empirijskih istraživanja. Polazeći od problema u kojem se nalazi suvremeno hrvatsko društvo, u zaključnom četvrtom dijelu, članak ističe opciju za odgoj i obrazovanje koja proizlazi iz same naravi Crkve. Tim zaključnim odgovorom članak se na neki način vraća na temeljno pitanje istraživanja: Koliko dinamični (i problemski) suodnos Crkve - društva - države Hrvatske pruža mogućnosti za crkveni rad na području odgoja i obrazovanja.

Ključne riječi

Crkva; Hrvatska; društvo; konfesionalnost; dijalog; ekumenizam, religioznost; crkvenost; sekularizacija Hrvatska; odgoj i obrazovanje; katolička škola, predškolski odgoj, osnovna škola; srednja škola; visoka crkvena učilišta; vjeronauk u školi

Hrčak ID:

24695

URI

https://hrcak.srce.hr/24695

Datum izdavanja:

7.9.2005.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.744 *