hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Gluhi učenici i jezik

Ljubica Pribanić

Puni tekst: hrvatski, pdf (247 KB) str. 55-66 preuzimanja: 993* citiraj
APA 6th Edition
Pribanić, Lj. (2007). Gluhi učenici i jezik. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 43 (2), 55-66. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/26369
MLA 8th Edition
Pribanić, Ljubica. "Gluhi učenici i jezik." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 43, br. 2, 2007, str. 55-66. https://hrcak.srce.hr/26369. Citirano 09.12.2019.
Chicago 17th Edition
Pribanić, Ljubica. "Gluhi učenici i jezik." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 43, br. 2 (2007): 55-66. https://hrcak.srce.hr/26369
Harvard
Pribanić, Lj. (2007). 'Gluhi učenici i jezik', Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 43(2), str. 55-66. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/26369 (Datum pristupa: 09.12.2019.)
Vancouver
Pribanić Lj. Gluhi učenici i jezik. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja [Internet]. 2007 [pristupljeno 09.12.2019.];43(2):55-66. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/26369
IEEE
Lj. Pribanić, "Gluhi učenici i jezik", Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol.43, br. 2, str. 55-66, 2007. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/26369. [Citirano: 09.12.2019.]

Sažetak
Jedan od osnovnih ciljeva odgoja i obrazovanja djece oštećena sluha je poučavanje jeziku čujuće zajednice, odnosno nastojanje da gluho dijete na kraju osnovnoga školovanja bude kompetentno u vještini čitanja i pisanja. Velik broj stranih znanstvenih istraživanja te nekoliko naših pokazuje da većina gluhe djece (i teško nagluhe) ima poteškoća s učenjem jezika većinske zajednice. U hrvatskom jeziku naročito imaju problema s morfosintaksom. Da bismo detaljnije istražili taj fenomen, konstruirani su zadaci kojima se željelo ispitati gluhu djecu osnovnoškolskog uzrasta razumijevanje nekih morfosintaktičkih struktura u hrvatskome jeziku. Zadane rečenice bile su jednostavne, sastavljene od tri do četiri riječi koje su djeca dobro poznavala.
Osim nekih morfosintaktičkih znanja ovim smo ispitivanjem željeli provjeriti i na što se gluha djeca oslanjaju pri interpretaciji rečenice: na iskustvo i znanje o svijetu ili na gramatički nastavak i poredak riječi u rečenici. Stoga smo u zadanim račenicama varirali poredak riječi i vjerojatnost događaja (očekivani / neočekivani događaj).
Pretpostavka je bila da će mlađa gluha djeca (3. i 4. razred) zanemariti morfologiju i sintaksu te uglavnom birati rečenice / slike koje su najbliže realnom svijetu i njihovom iskustvu o svijetu. Međutim, pokazalo se da se gotovo sva ispitana gluha djeca rukovode poretkom riječi u rečenici, na način da prva riječ, po njihovom shvaćanju, mora biti i vršitelj radnje. To nam ukazuje na teškoće koje ta djeca imaju u dekodiranju gramatički složenih sekvenci. Osim toga, kao što smo i pretpostavili, gluha se djeca niže kronološke dobi više povode u razumijevanju sinataktičkih struktura za strategijom vjerojatnog, odnosno očekivanog događaja.

Ključne riječi
gluhi učenici; usvajanje jezika; morfosintaksa

Hrčak ID: 26369

URI
https://hrcak.srce.hr/26369

[engleski]

Posjeta: 2.082 *