hrcak mascot   Srce   HID

Stručni rad

Klinički slučaj akutnog otrovanja molibdenom iz prehrambenog pripravka - prinova u obitelji »Lucor metallicum«

Momčilović Berislav

Puni tekst: engleski, pdf (106 KB) str. 289-297 preuzimanja: 4.083* citiraj
APA 6th Edition
Berislav, M. (1999). A Case Report of Acute Human Molybdenum Toxicity from a Dietary Molybdenum Supplement – A New Member of the »Lucor Metallicum« Family. Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, 50 (3), 289-297. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/2715
MLA 8th Edition
Berislav, Momčilović. "A Case Report of Acute Human Molybdenum Toxicity from a Dietary Molybdenum Supplement – A New Member of the »Lucor Metallicum« Family." Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, vol. 50, br. 3, 1999, str. 289-297. https://hrcak.srce.hr/2715. Citirano 22.09.2020.
Chicago 17th Edition
Berislav, Momčilović. "A Case Report of Acute Human Molybdenum Toxicity from a Dietary Molybdenum Supplement – A New Member of the »Lucor Metallicum« Family." Arhiv za higijenu rada i toksikologiju 50, br. 3 (1999): 289-297. https://hrcak.srce.hr/2715
Harvard
Berislav, M. (1999). 'A Case Report of Acute Human Molybdenum Toxicity from a Dietary Molybdenum Supplement – A New Member of the »Lucor Metallicum« Family', Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, 50(3), str. 289-297. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/2715 (Datum pristupa: 22.09.2020.)
Vancouver
Berislav M. A Case Report of Acute Human Molybdenum Toxicity from a Dietary Molybdenum Supplement – A New Member of the »Lucor Metallicum« Family. Arh Hig Rada Toksikol. [Internet]. 1999 [pristupljeno 22.09.2020.];50(3):289-297. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/2715
IEEE
M. Berislav, "A Case Report of Acute Human Molybdenum Toxicity from a Dietary Molybdenum Supplement – A New Member of the »Lucor Metallicum« Family", Arhiv za higijenu rada i toksikologiju, vol.50, br. 3, str. 289-297, 1999. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/2715. [Citirano: 22.09.2020.]

Sažetak
Iznesen je kratak kritički prikaz metabolizma molibdena u ljudi. Prikazan je prvi poznati slučaj akutnog otrovanja molibdenom (Mo) iz prehrambenog pripravka, preparata molibdena, u zdravstvenog radnika (pacijent). Nakon 18 dana uzimanja preparata molibdena u ukupnoj količini od 13,5 mg Mo (300–800 µg Mo na dan) u njega se razvila slika akutne psihoze sa slušnim i vizualnim halucinacijama, nizom petit mal i jednim za život opasnim grand mal napadom. Navedeni akutni klinički simptomi povukli su se u roku od nekoliko sati nakon započete terapije kelatirajućim spojem kalcij etilen diamin tetraoctenom kiselinom (CaEDTA). Baterijom neuropsiholoških testova i spektralnom emisijskom kompjutorskom homografijom (Spectral Emission Computer Tomography, SPECT) utvrđena su opsežna oštećenja frontalnog korteksa mozga. Godinu dana nakon otrovanja molibdenom u pacijenta je dijagnosticirana toksična encefalopatija sa deficitom provedbenih funkcija, nesposobnost učenja, teška depresija (djelomično poboljšana liječenjem testosteronom) i posttraumatski stresni poremećaj. Koncentracija molibdena u plazmi nije pouzdan dokaz otrovanja jer je njegov biološki poluživot u plazmi (t/2) svega 8 sati. Afinitet molibdena prema masnim tkivima moguća je biokemijska podloga brze redistribucije molibdena iz krvi u mozak. Upozoreno je na potrebu striktnih uputa kako se prehrambeni pripravci s potencijalno opasnim svojstvima, poput molibdena, ne smiju miješati s drugim sličnim pripravcima te da je nužno navesti (i poštovati) njihovu maksimalnu pojedinačnu i kumulativnu dozu. Molibden je neželjena prinova u obitelji »metalnog ludila«.

Ključne riječi
akutna Mo psihoza; akutno otrovanje; kelatirajuća terapija CaEDTA-om; kinetika apsorpcije; Lucor metallicum; molibden; neurološka procjena; prehrambeni pripravak; smanjena izvršna poslovna sposobnost; spektralna emisijska kompjutorska tomografija (SPECT

Hrčak ID: 2715

URI
https://hrcak.srce.hr/2715

[engleski]

Posjeta: 4.869 *