hrcak mascot   Srce   HID

Original scientific paper

Trojstvena teologija u Karmelskoj školi

Jakov Mamić ; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska

Fulltext: croatian, pdf (152 KB) pages 443-454 downloads: 404* cite
APA 6th Edition
Mamić, J. (2008). Trojstvena teologija u Karmelskoj školi. Obnovljeni Život, 63. (4.), 443-454. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/30511
MLA 8th Edition
Mamić, Jakov. "Trojstvena teologija u Karmelskoj školi." Obnovljeni Život, vol. 63., no. 4., 2008, pp. 443-454. https://hrcak.srce.hr/30511. Accessed 20 Jun. 2021.
Chicago 17th Edition
Mamić, Jakov. "Trojstvena teologija u Karmelskoj školi." Obnovljeni Život 63., no. 4. (2008): 443-454. https://hrcak.srce.hr/30511
Harvard
Mamić, J. (2008). 'Trojstvena teologija u Karmelskoj školi', Obnovljeni Život, 63.(4.), pp. 443-454. Available at: https://hrcak.srce.hr/30511 (Accessed 20 June 2021)
Vancouver
Mamić J. Trojstvena teologija u Karmelskoj školi. Obnovljeni Život [Internet]. 2008 [cited 2021 June 20];63.(4.):443-454. Available from: https://hrcak.srce.hr/30511
IEEE
J. Mamić, "Trojstvena teologija u Karmelskoj školi", Obnovljeni Život, vol.63., no. 4., pp. 443-454, 2008. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/30511. [Accessed: 20 June 2021]

Abstracts
Polazeći od obilja već napisanih studija na ovu temu unutar karmelske duhovnosti, nimalo se ne kolebam izraziti mišljenje o njihovoj određenoj nedostatnosti, osobito s obzirom na potrebu kvalitetnijega razumskog pristupa ovako teškim temama, ali i potrebu uspostave njihova odnosa s teološkom i kulturalnom osjetljivošću danas. Već u prvom dijelu svoje studije, izdvajajući tzv. “konstitutivne” elemente trinitarne teologije u toj velikoj školi duhovnosti, stavljam primarni naglasak na “interkomunionalnost”, u kojoj svako teološko istraživanje nalazi svoj smisao. Ova interkomunija ostvaruje se odnosima koji su posve u skladu kako s ontološkom stvarnošću ljudskoga bića tako i Boga koji mu se otkriva radi zajedništva.
Naime temeljna ljudska potreba je doseći transcendentnost svoga bića. Upravo u toj potrebi nazirem mogućnost da se ona doista i ostvari putem susreta našega bića s božanskim bićem kroz odnose koji mijenjaju. Veliku ulogu u ostvarivanju te temeljne ljudske potrebe pridajem posredstvu teološke spoznajne stvarnosti, koja se događa kroz studij ili općenito kroz neki drugi oblik prouke. Na taj način, zahvaljujući otvaranju bića interkomuniji i proširenju spoznajnoga, sve više se umanjuje prostor ograničenosti našega bića, a istovremeno ono se sve više otvara svojim novim mogućnostima.
Govor odnošajnosti, koji po sebi pripada kategoriji osobe, primjenjujem i na monoteističko poimanje Boga u Karmelu, apstrahirajući na čas, ali samo kategorijalno, od njegove trinitarnosti, kojoj ću se u središnjem dijelu ove studije intenzivnije posvetiti kroz analizu sanjuanističkog pristupa iznesenoj temi. Zanimljivo je primijetiti da je specificum ove velike škole upravo “odnošajnost” i onda kada pojmovi kao takvi to ne sugeriraju, nego su takve naravi da im “odnošajnost”, u smislu ujedinjujuće dimenzije Boga i čovjeka, što je svojstvo trinitarnog pristupa, i nije svojstvena, kao što je slučaj kada se govori o Bogu kao takvom. Ovo razrađujem u trećem dijelu studije.
Trojstvenu odnošajnost obrađujem sustavnije u četvrtom dijelu ovoga istraživanja, oslanjajući se na dosta preciznu analizu kako pojmovlja tako i kategorija velikoga crkvenog naučitelja Ivana od Križa. Ukazujem također na egzistencijalni smisao ove odnošajnosti: preobrazba čovjeka.

Keywords
trojstvena teologija; Karmel; Bog; transcendencija; sjedinjenje; biće; teologalne kreposti; Ivan od Križa

Hrčak ID: 30511

URI
https://hrcak.srce.hr/30511

[english]

Visits: 910 *