Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

SOCIOSEMIOLOŠKI BRICOLAGE: ANALIZA SAVRŠENA PARA

Mislava BERTOŠA ; Filozofski fakultet, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 30.517 Kb

str. 1109-1132

preuzimanja: 623

citiraj


Sažetak

U članku se iz perspektive socijalne semiotike analiziraju
diskurzivne konstrukcije sintagme "savršeni par".* U skladu s
naravi (socio)semioloških analiza, od već postojećih teorija
sastavljen je svojevrsni bricolage primjenjiv na analizu
skupljenoga korpusa. Iz područja socijalne semiotike preuzet
je pojam multimodalnosti i koncepcija značenja kao aktivnoga
i dinamičnoga djelovanja i konstantnoga redefiniranja
dostupnih semiotičkih sredstava. Iz područja nastranih studija
preuzete su dvije općenitije teze: teza o povijesnoj konstrukciji
heteroseksualnosti kao "prirodne", samorazumljive, poželjne i
društveno privilegirane kategorije te teza o nenormativnim
seksualnostima i identitetima kao nosiocima mogućih
subverzija i promjena. S pomoću ovako sastavljena modela
analizirano je šesnaest odgovora na pitanje "Kako biste opisali
'savršeni par'?" Rezultati analize pokazuju da su u korpusu
posvjedočeni multimodalni tekstovi koji su svoja cjelokupna
značenja konstruirali iz dvaju različitih semioloških sustava:
verbalnih i vizualnih. Nadalje, iz dostupnih su semioloških
sredstava konstruirana me|usobno suprotstavljena značenja:
na jednoj su strani posvjedočene stereotipne konstrukcije, dok
su se na drugoj strani nalazile konstrukcije koje su se
suprotstavljale dominantnim normama. Iz svega se
navedenoga može zaključiti da izme|u stereotipizirane slike
"savršenoga para" i društvene uvjetovanosti žudnje postoji
čvrsta veza i da raznolika semiološka sredstva podjednako
mogu funkcionirati kao moćno sredstvo društvene kontrole i
kao instrument iskazivanja otpora.

Ključne riječi

sociosemiologija; queer studiji; multimodalnost; stereotipi; prakse otpora

Hrčak ID:

31153

URI

https://hrcak.srce.hr/31153

Datum izdavanja:

31.12.2008.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 2.221 *