Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

Adaptacija i validacija LIST-upitnika za ispitivanje strategija učenja kod studenata

Izabela Sorić
Marko Palekčić



Sažetak

Kognitivna teorija učenja u proteklih je tridesetak godina potakla brojna istraživanja u kojima je jasno prepoznata aktivna uloga koju učenik ima u procesu učenja. U sklopu ovih tendencija velik broj istraživača usmjerio se na istraživanje strategija učenja za koje su pretpostavili da imaju ključnu ulogu za uspješnost učenja. Oxford (1990) definira strategije učenja kao operacije koje učenik koristi da si olakša stjecanje, pohranu ili dosjećanje informacija, odnosno kao specifične akcije koje učenik poduzima kako bi učenje učinio lakšim, bržim, zabavnijim, učinkovitijim, kontolabilnijim i transferabilnijim.

Wild i Schiefele (1994) konstruirali su upitnik za ispitivanje strategija učenja u studiju - ˝Inventars zur Erfassung von Lernstrategien im Studium˝ (LIST). Upitnik se u empirijskim provjerama pokazao prilično pouzdanim mjernim instrumentom koji zahvaća širok dijapazon strategija učenja.

Provedeno je istraživanje s ciljem adaptacije i validacije LIST-upitnika za hrvatsku populaciju. U ispitivanju je sudjelovalo 411 studenata Filozofskog fakulteta u Zadru, različitih studijskih grupa i različitih godišta studija.

Rezultati provjere faktorske strukture LIST upitnika na našoj populaciji pokazali su strukturu prilično sličnu onoj koju su dobili Wild i Schiefele (1994). K tome, u našem istraživanju dobivene su još četiri nove subskale koje su formirane od čestica koje su Wild i Schiefele u svom istraživanju izbacili iz upitnika. Na ovaj način proširen je dijapazon strategija učenja koje se mogu ispitivati ovim upitnikom. Zadovoljavajuće visoke koeficijente unutarnje pouzdanosti imala je većina subskala. Ukupno gledano, premda je ovo tek prva provjera faktorske strukture upitnika LIST na hrvatskoj populaciji, čini se da bi upitnik LIST mogao predstavljati koristan instrument za mjerenje strategija učenja.

Ključne riječi

Kognitivna teorija učenja; strategije učenja; "Inventars tzur Erfassung von Lernstrategien im Studium" (LIST) /Upitnik za ispitivanje strategija učenja kod studenata

Hrčak ID:

3222

URI

https://hrcak.srce.hr/3222

Datum izdavanja:

15.12.2002.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.826 *