Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Evaluacija treninga recipročnog poučavanja strategija čitanja

Svjetlana Kolić-Vehovec
Emina Muranović



Sažetak

Razumijevanje pročitanog nije uvijek spontan i automatski proces, već je često potrebno rabiti strategije čitanja, aktivno nadgledati razumijevanje i regulirati upotrebu strategija. Recipročno poučavanje jedna je od metoda za unapređivanje nadgledanja razumijevanja pri čitanju (Palincsar i Brown, 1984). Ovom metodom uvježbavaju se četiri strategije čitanja: postavljanje pitanja, sažimanje, razjašnjavanje i predviđanje. Cilj je ovog istraživanja bio ispitati utjecaj recipročnog poučavanja (meta)kognitivnih strategija na razumijevanje pročitanog i na usvajanje strategija sažimanja i postavljanja pitanja. U istraživanju je sudjelovalo je 57 učenika triju petih razreda osnovne škole. Učenici su bili raspoređeni u jednu eksperimentalnu i dvije kontrolne skupine. Tri skupine inicijalno su izjednačene s obzirom na razumijevanje pročitanog, te vještine sažimanja i postavljanja pitanja. U eksperimentalnoj skupini u 12 susreta tijekom 4 tjedna provodio se trening recipročnog poučavanja. Rad s jednom kontrolnom skupinom sastojao se od čitanja istih tekstova kao i u eksperimentalnoj skupini, te odgovaranja na pitanja o pročitanom. S drugom kontrolnom skupinom nije provođen nikakav trening, već je provedeno samo inicijalno i završno mjerenje. U drugom mjerenju provedenom nakon treninga eksperimentalna skupina pokazala je značajno bolje razumijevanje pročitanog u odnosu na obje kontrolne skupine. Eksperimentalna skupina jedina je značajno napredovala u vještini sažimanja između dva mjerenja.

Ključne riječi

Razumijevanje pročitanog; strategije čitanja; metakognicija; recipročno poučavanje

Hrčak ID:

3244

URI

https://hrcak.srce.hr/3244

Datum izdavanja:

30.6.2004.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.189 *