hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Mozaici antičke Isse

Branko Matulić ; Umjetnička akademija u Splitu

Puni tekst: hrvatski, pdf (13 MB) str. 251-268 preuzimanja: 1.493* citiraj
APA 6th Edition
Matulić, B. (2008). Mozaici antičke Isse. Archaeologia Adriatica, 2 (1), 251-268. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/37022
MLA 8th Edition
Matulić, Branko. "Mozaici antičke Isse." Archaeologia Adriatica, vol. 2, br. 1, 2008, str. 251-268. https://hrcak.srce.hr/37022. Citirano 13.07.2020.
Chicago 17th Edition
Matulić, Branko. "Mozaici antičke Isse." Archaeologia Adriatica 2, br. 1 (2008): 251-268. https://hrcak.srce.hr/37022
Harvard
Matulić, B. (2008). 'Mozaici antičke Isse', Archaeologia Adriatica, 2(1), str. 251-268. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/37022 (Datum pristupa: 13.07.2020.)
Vancouver
Matulić B. Mozaici antičke Isse. Archaeologia Adriatica [Internet]. 2008 [pristupljeno 13.07.2020.];2(1):251-268. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/37022
IEEE
B. Matulić, "Mozaici antičke Isse", Archaeologia Adriatica, vol.2, br. 1, str. 251-268, 2008. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/37022. [Citirano: 13.07.2020.]

Sažetak
Analizirajući geometrijske i figuralne uzorke svih poznatih mozaika urbane Isse, nameće se zaključak kako je mozaična produkcija na istočnoj jadranskoj obali postojala još u helenističkom razdoblju. Do danas sačuvana emblema, otkrivena početkom dvadesetoga stoljeća u podu, na žalost, uništenog helenističkog mauzoleja, svojim stilskim i likovnim karakteristikama pripada helenističkoj mozaičnoj tradiciji Sicilije i italskoga kopna, a autor smatra da je najvjerojatnije uvezena i datira je u prijelaz iz 2. u 1. stoljeće prije Krista. U sklopu velikih rimskih urbanih termi sačuvali su se brojni podni mozaični tapeti iz prijelaza 1. u 2. stoljeće poslije Krista. Dominantnu rimsku strogost i jednostavnost geometrijskih formi obogatila je razigrana figuracija dupina kao poveznica s ranijim helenističkim mozaicima. Odraz te najranije mozaične produkcije jasno je vidljiv i odabirom prevladavajućih motiva meandra i svastike. Mozaici viških termi, kao jedinstvena likovna cjelina sačuvana u izvornom arhitektonskom okviru, odraz su vrlo aktivnog mozaičkog stvaralaštva koje se temelji na jakoj helenističkoj tradiciji i sve ozbiljnijem domaćem stvaralaštvu koje preuzima uobičajeni repertoar rimskih uzoraka 1. i 2. stoljeća. Upravo preko ove grupe mozaika, nastalih u neposrednoj blizini glavnoga grada Salone, možemo naslutiti obrise nastajanja i ranog djelovanja salonitanske škole mozaika koja se zasigurno u svojim začetcima poglavito naslanjala i na helenističku mozaičnu tradiciju Farosa i pogotovo Isse.

Ključne riječi
helenistički mozaici; rimski mozaici; emblema; figuralni mozaici; geometrijski uzorci; salonitanska radionica mozaika; Issa; Salona

Hrčak ID: 37022

URI
https://hrcak.srce.hr/37022

Posjeta: 1.991 *