hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Η ΕΙΚΩΝ Η ΚΑΛΗ

Bruna Kuntić-Makvić ; Sveučilište u Zagrebu

Puni tekst: hrvatski, pdf (236 KB) str. 335-348 preuzimanja: 953* citiraj
APA 6th Edition
Kuntić-Makvić, B. (2008). Η ΕΙΚΩΝ Η ΚΑΛΗ. Archaeologia Adriatica, 2 (1), 335-348. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/37049
MLA 8th Edition
Kuntić-Makvić, Bruna. "Η ΕΙΚΩΝ Η ΚΑΛΗ." Archaeologia Adriatica, vol. 2, br. 1, 2008, str. 335-348. https://hrcak.srce.hr/37049. Citirano 14.07.2020.
Chicago 17th Edition
Kuntić-Makvić, Bruna. "Η ΕΙΚΩΝ Η ΚΑΛΗ." Archaeologia Adriatica 2, br. 1 (2008): 335-348. https://hrcak.srce.hr/37049
Harvard
Kuntić-Makvić, B. (2008). 'Η ΕΙΚΩΝ Η ΚΑΛΗ', Archaeologia Adriatica, 2(1), str. 335-348. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/37049 (Datum pristupa: 14.07.2020.)
Vancouver
Kuntić-Makvić B. Η ΕΙΚΩΝ Η ΚΑΛΗ. Archaeologia Adriatica [Internet]. 2008 [pristupljeno 14.07.2020.];2(1):335-348. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/37049
IEEE
B. Kuntić-Makvić, "Η ΕΙΚΩΝ Η ΚΑΛΗ", Archaeologia Adriatica, vol.2, br. 1, str. 335-348, 2008. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/37049. [Citirano: 14.07.2020.]

Sažetak
Prema Apijanu iz Aleksandrije Cezar je tijekom trijumfa g. 46. pr. Kr. dao u hram Venere Roditeljice u Rimu postaviti lijep Kleopatrin lik koji u piščevo vrijeme još ondje stoji. Dion Kasije u opisu Oktavijanovih trijumfa 29. pr. Kr. spominje zlatnu Kleopatru koja se u njegovo vrijeme gleda u Afroditinu hramu. Razlike između dvaju izvora izazivaju proturječna tumačenja u literaturi. Jedni tvrde da je Cezar dao postaviti zlatan Kleopatrin kip u hram Venere Roditeljice. Drugi tumače da je kip onamo iz egipatskoga plijena dao postaviti Oktavijan, a Apijan je greškom Cezaru pripisao Oktavijanov čin. Analiza pokazuje da oba autora pišu kao očevidci. Apijanov je iskaz precizan i pomaže da se razumije Dionov. Kad se povežu, može se zaključiti da je Cezar uz kultni kip Venere Roditeljice dao postaviti Kleopatrin kip za koji se u 2. st. kršć. ere smatralo da stoji u izvornome obliku. Jedan ga je očevidac držao lijepim, drugi svjedoči da je blistao zlatom. Kip je postavljen kad je moćni par imao potomka i bio na vrhuncu moći. Morao je biti doličan rimskome svetištu kako bi pridonio propagandnim učincima julijevskoga sakralnoga kompleksa. Ptolemejska tradicija u prikazivanju članica vladarske kuće i popularnost Izidina kulta u Rimu nudile su model: helenističku Izidu ili Izidinu svećenicu s Kleopatrinim licem koja se mogla tumačiti kao Venerina štovateljica ili Veneri srodna božica. Odnos Rimljana prema Kleopatri i Egiptu, Izidi i njezinome kultu je varirao, no kip je opstao kao dio najranijega postava u hramu koji je bio sveto mjesto carske vlasti. U Apijanovo i Dionovo doba Izidin je kult općeprihvaćen. Slični su kipovi brojni, pa se onaj iz hrama Venere Roditeljice naziva imenom Kleopatre po čijemu se portretu razlikuje od ostalih.

Ključne riječi
Apijan iz Aleksandrije; Dion Kasije; Cezar; Venera Roditeljica; kip Kleopatre VII.; Izida; Oktavijan August

Hrčak ID: 37049

URI
https://hrcak.srce.hr/37049

Posjeta: 1.494 *