"Druga strana autoceste Zagreb – Rijeka": sociogeografske implikacije u brdsko-planinskoj ruralnoj periferiji Hrvatske
Aleksandar LUKIĆ
orcid.org/0000-0002-7884-5818
; Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb
Vuk Tvrtko OPAČIĆ
; Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb
Ivan ZUPANC
; Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb
APA 6th Edition LUKIĆ, A., OPAČIĆ, V.T. i ZUPANC, I. (2009). "THE OTHER SIDE OF THE ZAGREB – RIJEKA MOTORWAY": SOCIO-GEOGRAPHIC IMPLICATIONS IN THE RURAL PERIPHERY OF CROATIA. Društvena istraživanja, 18 (1-2 (99-100)), 153-173. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/37184
MLA 8th Edition LUKIĆ, Aleksandar, et al. ""THE OTHER SIDE OF THE ZAGREB – RIJEKA MOTORWAY": SOCIO-GEOGRAPHIC IMPLICATIONS IN THE RURAL PERIPHERY OF CROATIA." Društvena istraživanja, vol. 18, br. 1-2 (99-100), 2009, str. 153-173. https://hrcak.srce.hr/37184. Citirano 22.01.2021.
Chicago 17th Edition LUKIĆ, Aleksandar, Vuk Tvrtko OPAČIĆ i Ivan ZUPANC. ""THE OTHER SIDE OF THE ZAGREB – RIJEKA MOTORWAY": SOCIO-GEOGRAPHIC IMPLICATIONS IN THE RURAL PERIPHERY OF CROATIA." Društvena istraživanja 18, br. 1-2 (99-100) (2009): 153-173. https://hrcak.srce.hr/37184
Harvard LUKIĆ, A., OPAČIĆ, V.T., i ZUPANC, I. (2009). '"THE OTHER SIDE OF THE ZAGREB – RIJEKA MOTORWAY": SOCIO-GEOGRAPHIC IMPLICATIONS IN THE RURAL PERIPHERY OF CROATIA', Društvena istraživanja, 18(1-2 (99-100)), str. 153-173. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/37184 (Datum pristupa: 22.01.2021.)
Vancouver LUKIĆ A, OPAČIĆ VT, ZUPANC I. "THE OTHER SIDE OF THE ZAGREB – RIJEKA MOTORWAY": SOCIO-GEOGRAPHIC IMPLICATIONS IN THE RURAL PERIPHERY OF CROATIA. Društvena istraživanja [Internet]. 2009 [pristupljeno 22.01.2021.];18(1-2 (99-100)):153-173. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/37184
IEEE A. LUKIĆ, V.T. OPAČIĆ i I. ZUPANC, ""THE OTHER SIDE OF THE ZAGREB – RIJEKA MOTORWAY": SOCIO-GEOGRAPHIC IMPLICATIONS IN THE RURAL PERIPHERY OF CROATIA", Društvena istraživanja, vol.18, br. 1-2 (99-100), str. 153-173, 2009. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/37184. [Citirano: 22.01.2021.]
Sažetak Hrvatska je od sredine 1990-ih postala jedno od najvećih
autocestovnih gradilišta u Europi. Uz nesumnjivo mnoge
pozitivne efekte autocesta, postoje i negativni utjecaji, koji na
prvi pogled nisu toliko vidljivi. Jedan od njih svakako je i
skretanje prometa s prethodno najčešćih prometnih pravaca.
Cilj istraživanja bio je utvrditi sociogeografske implikacije
otvaranja autoceste Zagreb – Rijeka u središnjem dijelu
Gorskog kotara. Istraživali smo naselja uz staru cestu Zagreb
– Rijeka za koja smo ošekivali da su doživjela ekonomsko
nazadovanje te Fužine, primjer naselja uz novi autocestovni
čvor, koje je doživjelo prosperitet nakon otvaranja autoceste.
Temeljni dio istraživanja počiva na terenskom radu –
kartiranju, anketiranju poduzetnika i lokalnoga stanovništva
te intervjuiranju predstavnika lokalnih vlasti. Najvažniji
zaključci ovoga istraživanja jesu: Očito smanjenje prometa
na staroj cesti izrazito se negativno odrazilo na uslužne
djelatnosti, nekada egzistencijalnu granu lokalnih ekonomija
naselja uz Lujzijanu. Autocesta je potaknula stvaranje novih
regionalnih dispariteta unutar Gorskog kotara, što potvrđuju
odgovori ispitanika u Severinu na Kupi i u Fužinama. Ona
je, s jedne strane, "bacila u sjenu" nekad vodeći razvojni
pravac Gorskog kotara, a s druge je otvorila svjetlije
perspektive naseljima u blizini njezinih čvorova. Strategije
preživljavanja u krajevima i prirodno i društveno ograničenih
uvjeta razvoja moraju sadržavati širi spektar nosivih
djelatnosti i vrednovati sve dostupne razvojne resurse, a ne
samo kratkoročno najprofitabilnije.