hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Different Aspects of Vocabulary Knowledge and Text Comprehension in Elementary School Students

Martina Didović   ORCID icon orcid.org/0000-0002-0340-8832 ; Odsjek za psihologiju, Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci
Svjetlana Kolić-Vehovec ; Odsjek za psihologiju, Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci

Puni tekst: hrvatski, pdf (270 KB) str. 99-117 preuzimanja: 2.208* citiraj
APA 6th Edition
Didović, M. i Kolić-Vehovec, S. (2009). Različiti aspekti poznavanja rječnika i razumijevanje teksta kod učenika osnovne škole. Psihologijske teme, 18 (1), 99-117. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/39919
MLA 8th Edition
Didović, Martina i Svjetlana Kolić-Vehovec. "Različiti aspekti poznavanja rječnika i razumijevanje teksta kod učenika osnovne škole." Psihologijske teme, vol. 18, br. 1, 2009, str. 99-117. https://hrcak.srce.hr/39919. Citirano 28.09.2021.
Chicago 17th Edition
Didović, Martina i Svjetlana Kolić-Vehovec. "Različiti aspekti poznavanja rječnika i razumijevanje teksta kod učenika osnovne škole." Psihologijske teme 18, br. 1 (2009): 99-117. https://hrcak.srce.hr/39919
Harvard
Didović, M., i Kolić-Vehovec, S. (2009). 'Različiti aspekti poznavanja rječnika i razumijevanje teksta kod učenika osnovne škole', Psihologijske teme, 18(1), str. 99-117. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/39919 (Datum pristupa: 28.09.2021.)
Vancouver
Didović M, Kolić-Vehovec S. Različiti aspekti poznavanja rječnika i razumijevanje teksta kod učenika osnovne škole. Psihologijske teme [Internet]. 2009 [pristupljeno 28.09.2021.];18(1):99-117. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/39919
IEEE
M. Didović i S. Kolić-Vehovec, "Različiti aspekti poznavanja rječnika i razumijevanje teksta kod učenika osnovne škole", Psihologijske teme, vol.18, br. 1, str. 99-117, 2009. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/39919. [Citirano: 28.09.2021.]

Sažetak
Since vocabulary knowledge was shown as one of the most important factors of text comprehension and academic achievement in previous research, the aim of the present study was to examine which level of vocabulary strength could best predict text comprehension in fourth- and the eighth-grade elementary school students. Herschel vocabulary test (1963) was applied as a measure of the active/passive recognition of word form/meaning. Active recall of the word form and passive recall of the word meaning were also measured. Text comprehension was assessed through answers on questions about text paragraphs selected from age-appropriate books. Results showed that active recall was the most difficult task of all, followed by passive recall, and active/passive recognition was the easiest task of all. Accordingly, the hypothesis of hierarchical organisation of word knowledge was supported. The best predictor of text comprehension was passive recall of word meaning in fourth as well as eighth-grade students.

Ključne riječi
vocabulary; text comprehension

Hrčak ID: 39919

URI
https://hrcak.srce.hr/39919

[hrvatski]

Posjeta: 3.192 *