hrcak mascot   Srce   HID

Preliminary communication

Trgovačka praksa kao literarni obrazac u hrvatskoj renesansnoj književnosti

Saša Lajšić

Fulltext: croatian, pdf (2 MB) pages 87-103 downloads: 1.380* cite
APA 6th Edition
Lajšić, S. (2005). Trgovačka praksa kao literarni obrazac u hrvatskoj renesansnoj književnosti. FLUMINENSIA, 17 (2), 87-103. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/4346
MLA 8th Edition
Lajšić, Saša. "Trgovačka praksa kao literarni obrazac u hrvatskoj renesansnoj književnosti." FLUMINENSIA, vol. 17, no. 2, 2005, pp. 87-103. https://hrcak.srce.hr/4346. Accessed 10 Apr. 2020.
Chicago 17th Edition
Lajšić, Saša. "Trgovačka praksa kao literarni obrazac u hrvatskoj renesansnoj književnosti." FLUMINENSIA 17, no. 2 (2005): 87-103. https://hrcak.srce.hr/4346
Harvard
Lajšić, S. (2005). 'Trgovačka praksa kao literarni obrazac u hrvatskoj renesansnoj književnosti', FLUMINENSIA, 17(2), pp. 87-103. Available at: https://hrcak.srce.hr/4346 (Accessed 10 April 2020)
Vancouver
Lajšić S. Trgovačka praksa kao literarni obrazac u hrvatskoj renesansnoj književnosti. FLUMINENSIA [Internet]. 2005 [cited 2020 April 10];17(2):87-103. Available from: https://hrcak.srce.hr/4346
IEEE
S. Lajšić, "Trgovačka praksa kao literarni obrazac u hrvatskoj renesansnoj književnosti", FLUMINENSIA, vol.17, no. 2, pp. 87-103, 2005. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/4346. [Accessed: 10 April 2020]

Abstracts
U radu se tematizira trgovačka praksa svojstvena renesansnom čovjeku na primjerima iz hrvatske književnosti 16.st. Naime, neki su književnici u svojim djelima konkretizirali renesansni racionalizam i praktičnost (M. Kaboga, A. Sasin, N. Nalješković, M. Držić, M. Benetović). Nastoje se pronaći motivske odrednice u skladu s ekonomskim, materijalističkim poimanjem svijeta. Novac, zgrtanje materijalnih dobara, tržišna ponuda i potražnja te robno-novčana razmjena postaju motivsko-tematski kompleksi u izgradnji književnoga teksta.
Analizira se trgovački 'duh' renesanse prisutan u književnosti na dva načina. Kroz praktičnu, egzistencijalnu domenu: spoznaja da život pa čak i umjetnička kreacija podliježu trgovačkim zakonima, da bi se moglo stvarati netko stvaralaštvo treba i financirati. Ali istovremeno i kroz svijest o navedenom paradoksu kao svojstvu renesansnoga optimizma: trgovinski će se ideal u književnosti podvrći samoironiji kroz domenu komike. Smijeh kao pokretač radnje u smislu razotkrivanja pohlepe, gramzivosti, držićevskog amor nije amor, zlato je amor.

Keywords
renesansa; književnost; trgovina; novac; miraz; ironija; smijeh

Hrčak ID: 4346

URI
https://hrcak.srce.hr/4346

[english]

Visits: 1.892 *