Utjecaj razrjeđenja motornih ulja gorivom na njihovu viskoznost, plamište i gorište
Davor Ljubas
; Fakultet strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu
Hrvoje Krpan
; Fakultet strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu
Ivica Matanović
; Fakultet strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu
APA 6th Edition Ljubas, D., Krpan, H. i Matanović, I. (2010). Utjecaj razrjeđenja motornih ulja gorivom na njihovu viskoznost, plamište i gorište. Nafta, 61 (2), 80-84. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/49121
MLA 8th Edition Ljubas, Davor, et al. "Utjecaj razrjeđenja motornih ulja gorivom na njihovu viskoznost, plamište i gorište." Nafta, vol. 61, br. 2, 2010, str. 80-84. https://hrcak.srce.hr/49121. Citirano 24.01.2021.
Chicago 17th Edition Ljubas, Davor, Hrvoje Krpan i Ivica Matanović. "Utjecaj razrjeđenja motornih ulja gorivom na njihovu viskoznost, plamište i gorište." Nafta 61, br. 2 (2010): 80-84. https://hrcak.srce.hr/49121
Harvard Ljubas, D., Krpan, H., i Matanović, I. (2010). 'Utjecaj razrjeđenja motornih ulja gorivom na njihovu viskoznost, plamište i gorište', Nafta, 61(2), str. 80-84. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/49121 (Datum pristupa: 24.01.2021.)
Vancouver Ljubas D, Krpan H, Matanović I. Utjecaj razrjeđenja motornih ulja gorivom na njihovu viskoznost, plamište i gorište. Nafta [Internet]. 2010 [pristupljeno 24.01.2021.];61(2):80-84. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/49121
IEEE D. Ljubas, H. Krpan i I. Matanović, "Utjecaj razrjeđenja motornih ulja gorivom na njihovu viskoznost, plamište i gorište", Nafta, vol.61, br. 2, str. 80-84, 2010. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/49121. [Citirano: 24.01.2021.]
APA 6th Edition Ljubas, D., Krpan, H. i Matanović, I. (2010). Influence of engine oils dilution by fuels on their viscosity, flash point and fire point. Nafta, 61 (2), 73-79. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/49121
MLA 8th Edition Ljubas, Davor, et al. "Influence of engine oils dilution by fuels on their viscosity, flash point and fire point." Nafta, vol. 61, br. 2, 2010, str. 73-79. https://hrcak.srce.hr/49121. Citirano 24.01.2021.
Chicago 17th Edition Ljubas, Davor, Hrvoje Krpan i Ivica Matanović. "Influence of engine oils dilution by fuels on their viscosity, flash point and fire point." Nafta 61, br. 2 (2010): 73-79. https://hrcak.srce.hr/49121
Harvard Ljubas, D., Krpan, H., i Matanović, I. (2010). 'Influence of engine oils dilution by fuels on their viscosity, flash point and fire point', Nafta, 61(2), str. 73-79. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/49121 (Datum pristupa: 24.01.2021.)
Vancouver Ljubas D, Krpan H, Matanović I. Influence of engine oils dilution by fuels on their viscosity, flash point and fire point. Nafta [Internet]. 2010 [pristupljeno 24.01.2021.];61(2):73-79. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/49121
IEEE D. Ljubas, H. Krpan i I. Matanović, "Influence of engine oils dilution by fuels on their viscosity, flash point and fire point", Nafta, vol.61, br. 2, str. 73-79, 2010. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/49121. [Citirano: 24.01.2021.]
Sažetak U sklopu ovog rada ispitivan je utjecaj razrjeđenja automobilskih sintetičkih i mineralnih motornih ulja dvjema vrstama komercijalnih goriva: motornim benzinom – Eurosuperom 95 i dizelskim gorivom – Eurodizelom. Time se simulirao slučaj koji se može dogoditi u motoru – prolazak neizgorena goriva u kućište motora te miješanje i otapanje u motornom ulju. Kao najvažniji parametri za praćenje promjena karakteristika ulja odabrani su viskoznost, plamište i gorište. Razrjeđenje ulja gorivom kretalo se u rasponu od 0% do 10% masenoga udjela (wt) goriva.
Uzorci motornih ulja koji su korišteni u ispitivanjima nabavljeni su od dvaju proizvođača prisutnih na hrvatskom tržištu, po jedno čisto mineralno i jedno potpuno sintetičko multigradno motorno ulje gradacija viskoznosti prema SAE gradaciji: 15W-40 i 5W-30, bez dodatnih modifikacija.
Promjene svojstava ulja premašile su pretpostavljene praktične vrijednosti potrebne za siguran rad motora u slučaju razrjeđenja ulja s benzinom u iznosu od 10 wt%. Razrjeđenje ulja sa 5 wt% benzina je maksimalni iznos uz koji se može očekivati mogućnost njegove praktične primjene za podmazivanje motora jer se plamište ispitivanih ulja snižava na temperature koje se već javljaju u primjeni – oko 150 °C ili niže. Kada se ulja razrijede dizelskim gorivom, tada se praćena svojstva ulja mijenjaju manje nego što je to slučaj s benzinom.