hrcak mascot   Srce   HID

Diacovensia : teološki prilozi, Vol. 18 No. 1, 2010.

Izvorni znanstveni članak

Filozofski sistem Dostojevskog (pokušaj rekonstrukcije)

Trajče Stojanov

Puni tekst: hrvatski, pdf (187 KB) str. 197-208 preuzimanja: 1.185* citiraj
APA 6th Edition
Stojanov, T. (2010). Filozofski sistem Dostojevskog (pokušaj rekonstrukcije). Diacovensia, 18 (1), 197-208. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/52094
MLA 8th Edition
Stojanov, Trajče. "Filozofski sistem Dostojevskog (pokušaj rekonstrukcije)." Diacovensia, vol. 18, br. 1, 2010, str. 197-208. https://hrcak.srce.hr/52094. Citirano 19.12.2018.
Chicago 17th Edition
Stojanov, Trajče. "Filozofski sistem Dostojevskog (pokušaj rekonstrukcije)." Diacovensia 18, br. 1 (2010): 197-208. https://hrcak.srce.hr/52094
Harvard
Stojanov, T. (2010). 'Filozofski sistem Dostojevskog (pokušaj rekonstrukcije)', Diacovensia, 18(1), str. 197-208. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/52094 (Datum pristupa: 19.12.2018.)
Vancouver
Stojanov T. Filozofski sistem Dostojevskog (pokušaj rekonstrukcije). Diacovensia [Internet]. 2010 [pristupljeno 19.12.2018.];18(1):197-208. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/52094
IEEE
T. Stojanov, "Filozofski sistem Dostojevskog (pokušaj rekonstrukcije)", Diacovensia, vol.18, br. 1, str. 197-208, 2010. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/52094. [Citirano: 19.12.2018.]

Sažetak
Ovaj tekst je pokušaj pronalaženja, ne samo filozofske ideje u romanima Dostojevskog, već i pokušaj rekonstrukcije filozofije Dostojevskoga u cjelini. U tekstu tvrdimo da Dostojevski ima filozofski sistem koji je gradio kroz svoje romane. Ključno pitanje je – je li moguće rekonstruirati taj sistem iz romana i kako je to uopće moguće?
Prema nama to je moguće ako kombiniramo kronološki i problemski pristup u proučavanju njegovih ideja. To će nam omogućiti uvid u nastanak i razvoj te filozofije, koja je išla paralelno s njegovim životom. U ovoj relaciji privatnog i kreativnog života, jedino je mogućno vidjeti kako se stvarala ta filozofija, i kako je postupno prelazila u zaokruženi filozofski sistem. Kreativni rad Dostojevskoga se rađao i rastao "paralelno" s njegovom životom. On je duboko iskusio ideje koje je umjetnički izrazio.
Razvoj filozofskih ideja lociramo u tri glavna tematska područja u koje se, po nama, može organizirati filozofski sistem Dostojevskoga: gnoseologija, antropologija, religija. Problem se postavlja na području gnoseologije, kao problem ljudskog saznanja. I tu je Dostojevski, kroz analizu koju je proveo uglavnom u Zapise iz podzemlja (tu se vidi značaj kronološkog pristupa, jer ovaj roman je napisan prije, na primjer Idiota ili Braće Karamazovih, gdje na osnovu ovih gnoseoloških analiza, ugrađenih u Zapise iz podzemlja, rade se antropološke i religijske analize), došao do otkrića antinomije i antinomične prirode uma. I otkako je locirao problem i konstatirao da ga ne može riješiti u okviru gnoseologije, on problem premješta na područje antropologije. Ovdje, fundamentalni problem za koji je jedino zainteresiran Dostojevski – čovjek – razgledavan je u svijetlu slobode kao determinante njegove suštine. Na kraju – religija je ona završna sinteza do koje dolazi autor. To je sinteza za kojom je žudio Dostojevski, to je sinteza za kojom žudi svako živo, ljudsko biće. To je sinteza koja rješava antinomije ljudskog postojanja. Ta sinteza je Bogočovjek Hristos.

Ključne riječi
gnoseologija; antropologija; religija; mistički realizam; antinomije; obogotvorenje

Hrčak ID: 52094

URI
https://hrcak.srce.hr/52094

[engleski]

Posjeta: 1.807 *