Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

"Nove" teorije javnosti i aktualnosti: hijerarhijski sustav utjecaja i hegemonija nematerijalnog rada

Peter SEKLOČA ; Science and Research Centre, Koper


Puni tekst: engleski pdf 172 Kb

str. 1037-1053

preuzimanja: 577

citiraj


Sažetak

U članku se razmatraju "nove" teorije javnosti, ponekad nazvane
i "postmodernim" teorijama, koje ističu otvorenost posredovane
javne sfere i množinu simboličkih javnosti i koje pronalaze
interesne moduse uz pomoć upravljačkih sposobnosti sustava
utjecaja. Autor tvrdi da je moguće zamisliti konsenzus između
simboličkih javnosti samo zato što su ove teorije zasnovane na
liberalnoj tradiciji, što pretpostavlja da će interesi i racionalnost
pripadnika javnosti biti autonomni u odnosu na materijalne
uvjete u kojima žive. Kada se primjenjuje historijsko-
-materijalistička misao, otkrivaju se dvije vrste nejednakosti koje
se šire sustavom utjecaja, a to su strukturna i relacijska
nejednakost. One u stvarnosti vode stvaranju djelomičnih
javnosti i fragmentirane javne sfere. Ipak, javni subjekti ne
dovode u pitanje podrijetlo spomenutih nejednakosti, jer u
vremenima hegemonije nematerijalnoga rada oni (javni
subjekti) ujedno su i potrošači i proizvođači ideoloških oblika
koji stvaraju "objektivan" pogled na svijet što se temelji na modelu kruženja (tržišta). Stvaranje zajedničkoga pogleda na
svijet tada stvara neutralnu podlogu za "novu" vrstu
refeudalizacije javne sfere. Nju sada provode klase i pripadnici
javnosti koji nisu sudjelovali u "klasičnom" upletanju privatnih
interesa u javnu sferu u moderno vrijeme.

Ključne riječi

javnost; mediji; utjecaj; nematerijalni rad; ideologija

Hrčak ID:

62737

URI

https://hrcak.srce.hr/62737

Datum izdavanja:

23.12.2010.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 1.663 *