Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

ZAŠTO NEKA MOTORNA ULJA ZA OSOBNA VOZILA NISU VIŠE POGODNA ZA MOTORKOTAČE – PROBLEM POJAVE PITTINGA

Virginia Carrick
George Szappanos
Jayram Patel
Morey Najman
Roy Sambuchino
Mike Brenner
Kenji Takagi
Brent Dohner


Puni tekst: hrvatski pdf 1.403 Kb

str. 243-253

preuzimanja: 798

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 1.403 Kb

str. 254-261

preuzimanja: 745

citiraj


Sažetak

Sažetak
Nove kategorije ulja za osobna vozila, koje propisuje American Petroleum Institute (API) usmjeravaju primjenska svojstva ulja na poboljšanje ekonomičnosti potrošnje goriva i smanjenje emisije. Taj trend je rezultirao povećanom ponudom motornih ulja, koja pogoduju uštedi goriva što se postiže smanjenjem viskoznosti i dodatkom modifikatora trenja. Smanjenje emisije je postignuto smanjenjem količine fosfora (% P) u motornim uljima, jer je nađeno da je fosfor otrov za katalizator u katalitičkim konverterima.
Kada su u formulacije ulja uvedeni modifikatori trenja, istraživači četiriju japanskih proizvođača motorkotača su objavili rezultate svojih studija (SAE 961217), koji pokazuju da ulja sa smanjenim trenjem mogu uzrokovati preveliko proklizavanje spojke startera, limited-slip spojke i višelamelne spojke. U spomenutom članku su autori izvijestili, da su konstruktori motora, koji kod razvojnih ispitivanja koriste motorno ulje gradacije SAE 10W-30, opazili pojavu pittinga, ako se koristi ulje niže viskoznosti od gradacije SAE 10W-30. Nakon te studije količina fosfora je smanjena u API specifikacijama od SG (bez ograničenja sadržaja fosfora) preko SH (0,12 % P) i SJ/SL (0,10 % P) do SM (0,08 % P). Poznato je, da fosfor iz Zn-ditiofosfata tvori zaštitni sloj između metalnih površina čime štiti zupčanike od trošenja i pittinga kada uljni film postane pretanak. Tijekom razvoja motornog ulja 10W-30 API SJ za motorkotače opažena je pojava pittniga kod testova na motoru CBR600. Kako je % P bio ograničen specifikacijom API SJ, a debljina uljnog filma određena viskoznošću SAE gradacije 10W-30, rješenje je nađeno u uporabi vrlo smično stabilnog poboljšivača indeksa viskoznosti, koji nije tipičan za motorna ulja osobnih vozila, te je zbog minimalnog pada viskoznosti ulja ostvarena potrebna debljina uljnog sloja u motoru motorkotača. Uporaba ekstremno smično stabilnog poboljšivača indeksa viskoznosti omogućit će, da se u uvjetima povećanog smicanja u motorima motorkotača koriste ulja s manje fosfora, što zahtijevaju specifikacije API SJ i više, te viskoznosti niže od SAE 10W-30.

Ključne riječi

4-taktni motor motorkotač motorno ulje motorkotač pitting zupčanički prijenosnik mjenjača

Hrčak ID:

6542

URI

https://hrcak.srce.hr/6542

Datum izdavanja:

31.7.2006.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.982 *