Raskorak makedonskog obrazovnog sustava i svjetskih obrazovnih tendencija s obzirom na (bio)etičku edukaciju

Autor(i)

  • Dejan Donev

Sažetak

Suglasno s onim što bioetika, prema "službenoj definiciji", predstavlja: "... sustavno prouča-vanje moralnih dimenzija – uključujući moralne poglede, odluke, ponašanje i djelovanje – u sklopu znanosti o životu i zdravstvene skrbi, koje se pritom služi različitim etičkim meto-dologijama u interdisciplinarnom okruženju", a još više, kako kaže Otfried Höffe u svome Leksikonu etike, "bioetika (...) se razumijeva kao interdisciplinarno zasnovana znanost o pre-življavanju, koja prvenstveno želi izgraditi mostove između duhovnih i prirodnih znanosti..." - sasvim je jasno: bioetika nam je više no potrebna u suočavanju i razrješenju tekućih pro-blema indolentnog odnosa čovječanstva, posebice zlorabe rezultata biotehnološke revolucije! Time možda i možemo tvrditi da ćemo se popeti na onaj most k budućnosti!?U kontekstu toga, bioetika se može razmatrati i upotrijebiti kao jedno od najmoćnijih i kon-struktivnijih sredstava rješavanja problema sveopćeg opstanka i preživljavanja, i to preko nje-nog izučavanja u obrazovni sustav, jer sama jest efikasna baza kreiranja i podizanja nove forme rigorozne ljudske svijesti i samosvijesti, što znači da je više nego nužno uvesti istu u proces obrazovanja.Dok svijet radi na pripremi najgorih mogućih scenarija vezanih uz klimatske promjene i ostale čimbenika, istodobno čini sve da se bioetika, tj. bioetička edukacija, uključi i postane aktivni dio spašavanja života i živoga. Što se događa na Balkanu? Osim časnih iznimaka i pokušaja u Sloveniji, Hrvatskoj, djelomice Bosni i Srbiji, na jugu se stvari bitno ne mijenjaju! Autorova intenciju u ovom članku jest predočiti što su i kako se (bio)etička pitanja i problemi razmatraju u makedonskom obrazovnom sustavu, prije svega u osnovnom i srednjem obrazo-vanju i, najbitnije, zašto je to tako, što želimo učiniti i kuda smo se zaputili?

##submission.downloads##

Objavljeno

2022-08-31