O Maji, Jobu i pčelama
Sažetak
Uz obilježavanje 100. obljetnice rođenja Maje Bošković-Stulli 2022. godine s radošću sam dijelila svoja sjećanja na Maju koja su povezana s dvjema temama koje su obilježile moj znanstveni životni prostor, a to je biblijska starozavjetna Knjiga o Jobu i kulturnoanimalističke teme. Rad pokazuje na koji je način priča o sv. Jobu, tj. njezina apokrifna varijanta utkana u donekle zaboravljenu europsku pučku tradiciju, i to posebice kao Jobovo zaštitništvo glazbenika. Raščlamba ovoga istraživanja usmjerava na slovensku pučku tradiciju sv. Joba čiji se odjek glazbenoga zaštitništva danas vidi na sačuvanim panjskim končnicama, specifičnoj slovenskoj pučkoj likovnoj baštini koja ističe i Jobovo zaštitništvo pčela i pčelara, što je malo poznato u cjelokupnoj europskoj pučkoj tradiciji sv. Joba. U radu se daje pregled dosad poznatih prikaza sv. Joba na drvenim pločicama na košnicama koje se čuvaju u slovenskim muzejima. Razvrstane su u sedam skupina s obzirom na grupacije likova koje sadrže (Job, žena, glazbenici). Njima se pridodaje i jedna nova koja je u ovom radu prvi put otkrivena javnosti, a koju mi je povjerila Maja Bošković-Stulli sa željom da je jednom prigodom opišem. U interpretaciji pločice ponajprije sam se usredotočila na njezinu filološkofolklorističku vizuru, s neminovnim osvrtom na njezin ikonografski aspekt u kontekstu povezanosti Jobova zaštitništva s glazbom i glazbenicima, a posebice s pčelama, kao specifičnom slovenskom kulturnoanimalističkom poveznicom sv. Joba, glazbe i pčelarstva.
Ključne riječi: Maja Bošković-Stulli, pčela, Job, košnica, glazbenici