Suvremenost teorije obrazovanja Ivana Illicha
Keywords:
epimetejska pedagogija, kritička pedagogija, demonopolizacija, kontrolirano učenje, škola, umreženo društvo.Abstract
U radu se razmatra suvremenost teorije obrazovanja Ivana Illicha. Polazeći od teze sapere aude
Ivan Illich kritički razmatra školski sustav otkrivajući inverzije u zadovoljavanju obrazovnih
potreba učenika. Za razliku od škola u kojima je nastava socijalno kontrolirano učenje i život,
Ilich se zalaže za demonopolizaciju škola, odnosno druge obrazovne aktivnosti koje učenike neće
uokvirivati u razrede , programe , klupe i druge društveno prihvatljive okvire. Illich je preteča
virtualne nastave, interneta, wikipedije i mnogih drugih oblika suvremenog obrazovanja koja
postoje u prirodnoj i društvenoj čovjekovoj sredini. Mnogi sljedbenici ali i kritičari Ivana Illicha
ističu da su njegovi radovi intelektualni testament u kojem je ostavljena drugačija analitička
perspektiva modernih institucija. Njegova borba za individuu i kreiranje drugačijih pristupa
obrazovanju određena je epimetejskom pedagogijom jer je nastojao stvoriti uvjete koji će
promovirati socijalnu pravdu i demokratsko društvo, kao i obrazovanje svima „po mjeri“.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).