Euthanasia and Assisted Suicide: A Cinematographic Approach to the Death that Hurts the Most
Ključne riječi:
euthanasia, assisted suicide, films, subjectivitySažetak
The aim of this article is to present two different ways in which bioethical issues, like
euthanasia and medically assisted suicide, can be analyzed. On the one hand, vignettes
and case studies serve to reflect upon the moral and normative codes that health and legal
practitioners abide by nowadays. In this way, we present a vignette concerning the death of
French psychoanalyst, Jacques Lacan, and a case study featured in UNESCO’s Casebook on
Informed Consent. However, little does this approach tell us about the singularity of the actors
involved in those stories and their subjective responsibility in the end-of-life decisions they
make. Thus, we propose that films are an excellent tool for gaining a better understanding
on those aspects, which supplement the moral and legal discussions that have long revolved
around euthanasia. Regarding this second approach, we analyze the films You Don’t Know
Jack, The Sea Inside, and Wit
##submission.downloads##
Objavljeno
Broj časopisa
Rubrika
Autorska prava
Autori koji objavljuju u ovom časopisu slažu se sa slijedećim uvjetima:
- Autori zadržavaju autorska prava i dodjeljuju pravo časopisu na prvo objavljivanje uz istovremeno uvažavanje Creative Commons Attribution License koje omogućava drugima da dijele rad uz priznavanje njegova autorstva i početne objave u ovom časopisu.
- Autori mogu sklopiti zasebne, dodatne ugovorne dogovore o neekskluzivnoj distribuciji objavljene verzije rada (npr. objaviti ga u repozitoriju institucije ili ga objaviti u knjizi), uz priznavanje da je njegova početna objava bila u ovom časopisu.
- Autorima je dopušteno i ohrabruje ih se da objavljuju svoje radove putem društvenih mreža (npr. u repozitoriju institucije ili na njenim internetskim stranicama) prije i za vrijeme prijave obzirom da to može doprinijeti produktivnoj razmijeni te ranijeg i većeg citiranja objavljenog rada (Vidjeti: The Effect of Open Access).