Disneyjevi animirani antropomorfi
Abstract
Dopadljive antropomorfne životinje zacijelo su jedno od najprepoznatljivijih obilježja animiranih filmova američkog studija Walt Disney. Snjeguljica i sedam patuljaka (1937.), prvi cjelovečernji animirani Disneyjev film, uz naslovne likove uključuje i niz dobroćudnih šumskih životinja koje pomažu junakinji, štiteći je i obavljajući kućanske poslove. S obzirom na golem uspjeh Snjeguljice, motiv životinjskih pomagača iskorišten je i u narednim filmovima, te s vremenom postaje neizostavan dio Disneyjevog repertoara. U istraživačkom fokusu ovoga rada upravo su životinjski likovi (tj. likovi ne-ljudskih životinja) u dugometražnim animiranim Disneyjevim filmovima. Korpus istraživanja obuhvaća 48 filmova nastalih u razdoblju od 1937. do 2019. godine. Oslanjajući se na kulturnu animalistiku i postojeća interdisciplinarna istraživanja Disneyjeve animirane produkcije (tzv. Disney studies), rad analizira prikaze životinjskih likova, napose njihovu antropomorfizaciju i način na koji je njihov status protagonista/antagonista vizualno kodiran, te odnos ljudskih i životinjskih likova. Rezultati istraživanja upućuju na dominantno antropocentričnu perspektivu analiziranih filmova.
Ključne riječi: animirani film, antropomorfnost, kulturna animalistika, Walt Disney Animation Studio, životinje