PROSOCIJALNO PONAŠANJE DJECE PREMA PRIPADNICIMA VANJSKE GRUPE: DOPRINOS MEĐUGRUPNOGA KONTAKTA

Autor(i)

  • Jasmina Tomašić Humer Odsjek za psihologiju Filozofskoga fakulteta Osijek

DOI:

https://doi.org/10.32903/zs.70.1.1

Ključne riječi:

prosocijalno ponašanje; međugrupni odnosi; kontakt; djeca

Sažetak

Cilj istraživanja bio je ispitati ulogu nekih aspekata međugrupnoga kontakta u prosocijalnom ponašanju djece prema pripadnicima vanjske grupe. Istraživanje je provedeno u kontekstu podijeljenoga školovanja na uzorku od 154 učenika nižih razreda osnovne škole pripadnika većine (Hrvati) i manjine (Srbi) u gradu Vukovaru. U uzorku su podjednako zastupljene djevojčice (51,3 %) i dječaci (48,7 %). Pripadnika manjine bilo je manje (35,1 %) u odnosu na pripadnike većine (64,9 %). Prosječna dob iznosila je M = 8,77 (SD = 1,152) godina. Korišteni instrumenti prevedeni su na hrvatski i srpski jezik te su prilagođeni tim jezicima, a ranije su upotrijebljeni u drugim višeetničkim kontekstima na djeci jednake dobi.
Sudionici su iskazali pristranost u prosocijalnom ponašanju, pri čemu je navedeni efekt bio izraženiji kod pripadnika većine. Utvrđena je pozitivna povezanost prosocijalnoga ponašanja prema pripadnicima vanjske grupe s kvantitetom i kvalitetom kontakta s pripadnicima vanjske grupe. Sudionici koji imaju više kontakta s pripadnicima vanjske grupe, pri čemu taj kontakt mora biti kvalitetan, spremniji su na međugrupno prosocijalno ponašanje. Ovi nalazi doprinose važnosti provođenja intervencija poticanja međugrupnoga kontakta u ranijoj dobi radi poticanja prosocijalnoga ponašanja prema pripadnicima vanjske grupe.

##submission.downloads##

Objavljeno

2024-12-24

Broj časopisa

Rubrika

Original scientific article