Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.32728/mo.06.1.2011.04

RJEŠAVANJE REALISTIČKIH PROBLEMA KOD POČETNE NASTAVE MATEMATIKE

Mara Cotič ; Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta Koper, Slovenija
Darjo Felda ; Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta Koper, Slovenija


Puni tekst: engleski pdf 246 Kb

str. 49-61

preuzimanja: 2.065

citiraj


Sažetak

Matematičku pismenost razvijamo holističkim pristupom učenja i nastave: istraživačkom djelatnošću, rješavanjem problema iz svakidašnjeg života, uključivanjem aktualnih sadržaja i suvremenih tehnologija. U teoretičnom dijelu istraživanja prikazujemo model nastave i učenja strategija realističkih problema kojeg smo za potrebe istraživanja postavili autori izlaganja. U literaturi nađemo sheme koje ukazuju kako bi trebalo teći rješavanje realističkog problema. Kod rješavanja realističkih problema ima izuzetno važnu ulogu modeliranje. Odgovarajućim bi modeliranjem trebalo prijeći iz realne situacije u matematičku domenu, gdje se može riješiti problem preveden u matematički jezik, poslije se pak matematičko rješenje tumači u jeziku realne problemske situacije. Realističke probleme znači najviše puta rješavamo matematizacijom nematematičke situacije odnosno modeliranjem, to jest: - izgradimo matematički model u odnosu na odgovarajuću realističku situaciju odnosno situaciju iz svakidašnjeg života, - riješimo matematički problem kojeg smo izgradili, - rješenje matematičkog problema koje odgovara matematičkome modelu prenesemo u realističku sredinu. Model koji smo izgradili uključuje četiri vrste realističkih problema koji proizlaze iz svakidašnjeg života i učenici bi ih trebali rješavati početkom školovanja. To su: realistički problemi koji nemaju dovoljnog broja podataka za rješenje; realistički problemi koji imaju više podataka nego što je potrebno za rješenje; realistički problemi s više rješenja; realistički problemi u kojim su podatci suprotni odnosno nemaju rješenja. U empiričkom dijelu predstavljamo rezultate istraživanja da odgovarajućom nastavom i učenjem matematike kod djece razvijamo njihove sposobnosti za rješavanje realističkih problema. Učenici koji su imali nastavu strategija rješavanja realističkih problema po našem modelu bili su uspješniji od učenika iz kontrolne skupine koji strategije nisu učili kod rješavanja svih vrsta realističkih problema. Treba istaći da mora učitelj izbjegavati preveliki utjecaj na djetetov postupak rješavanja. U tu svrhu ponudimo učenicima početkom školovanja manje kompleksne probleme iz kojih lakše izljušte one informacije i podatke koji su potrebni za oblikovanje efikasnog i dovoljno jednostavnog modela situacije. Nikako pak ne smijemo učenicima onemogućiti rješavanje realističkih problema tobože da je njihovo znanje još premalo efikasno jer moraju stalno razvijati i nadgrađivati odgovarajuće strategije rješavanja realističkih problema u koje uključuju svoja znanja i vještine.

Ključne riječi

nastava matematike; problemska situacija; realistički problemi; strategije rješavanja problema; modeliranje

Hrčak ID:

71215

URI

https://hrcak.srce.hr/71215

Datum izdavanja:

15.4.2011.

Podaci na drugim jezicima: engleski slovenski

Posjeta: 3.961 *