Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.5673/sip.49.1.3

Tijelo, identitet i tjelesne modifikacije

Mirjana Adamović orcid id orcid.org/0000-0002-2132-9345 ; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Ana Maskalan orcid id orcid.org/0000-0001-9969-1507 ; Institut za Društvena istraživanja u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 341 Kb

str. 49-70

preuzimanja: 3.717

citiraj


Sažetak

Članak se bavi odnosom tijela i osobnog identiteta te problematizira
utjecaj strukturalnih faktora (kapitalizma i globalizacije) na pozicioniranje tijela u modernim društvima. Nalazimo da tijelo sve više postaje osobni projekt, predmet kreacije ali je istovremeno podložan unificirajućim i multikulturalnim tendencijama mijenjanja. Kreće se od pretpostavke kako globalna tržišta potiču standardizaciju
potrošačkih navika i vrijednosti što se očituje i u načinima modifikacije tijela. Naglasak je stavljen na ekstenzivne metode modifikacije (estetska kirurgija) koji rezultiraju na dobnim, obiteljskim i rasno/etničkim distanciranjem. Trendovi mijenjanja tjelesnog izgleda rukovode se izgledom tjelesnih ideala koji kroz produkte kulturnih industrija vrše globalni utjecaj. Tako su uz “standardizaciju”
i “vesternizaciju” tjelesnog izgleda prisutni i drugi, nehomogeni tipovi “standardizacija” tijela kao i postupci namjerne “groteskizacije”.
U radu se pokazuje kako se ekstenzivne modifikacije tijela ne mogu promatrati izvan matrice rodne moći. Kako je ovaj problem česta tema (post)feminističkih teorija tako ovdje, kroz to gledište i njegovu kritiku, analiziraju i problematiziraju ekstremne modifikacije tijela prisutne u radovima francuske umjetnice Orlan koji pokazuju potencijal prema subverziji patrijarhalnih očekivanja spram žena.

Ključne riječi

tijelo; identitet; globalizacija; žene; tjelesne modifikacije; estetska kirurgija

Hrčak ID:

71643

URI

https://hrcak.srce.hr/71643

Datum izdavanja:

1.4.2011.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 6.364 *