Prethodno priopćenje
Dinamika tržišne orijentacije hrvatskog gospodarstva
Bruno Grbac
; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Ivana First
orcid.org/0000-0001-5312-6158
; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Sažetak
Cilj ovog rada je bio ispitati dinamiku transformacije hrvatskog gospodarstva prema tržišnoj orijentaciji, te ispitati mijenja li se s vremenom model tržišne orijentacije slijedeći promjene u poslovnom okruženju. Analizom literature predložen je hipotetski model koji se oslanja na bihevioristički pristup u razumijevanju tržišne orijentacije. Kako bi se hipotetski model empirijski dokazao, korišteni su podaci prethodno prikupljeni 2001. godine, te su repliciranjem istog upitnika, u 2011. godinu prikupljeni novi podaci. Podaci su obrađeni korištenjem hijerarhijskih regresijskih analiza na dva seta podataka. Rezultati ukazuju da su hrvatski poslovni subjekti dosegli stupanj umjerene tržišne orijentacije, te stoga imaju prostora za poboljšanje, a da viši stupanj tržišna orijentacija korelira s većim poslovnim uspjehom. Nadalje, uslijed razvoja informacijske i komunikacijske tehnologije model tržišne orijentacije modificira se kroz vrijeme na način da u predviđanju uspješne tržišno orijentirane reakcije, specifične informacije o zadovoljstvu potrošača dobivaju značaj, dok opće informacije iz baza podataka o konkurentima i potrošačima gube značaj. Unatoč promjenama u odnosima elemenata modela tržišne orijentacije, sam model u podjednakoj mjeri predviđa uspjeh poslovnog subjekta kao i prije deset godina. Menadžerima se savjetuje da u što većoj mjeri implementiraju tržišnu orijentaciju posebice se pri tom fokusirajući na tržišno orijentiranu reakciju obzirom da će tako ostvariti veći tržišni uspjeh.
Ključne riječi
Razina tržišne orijentacije; tržišno orijentirana reakcija; promjena modela tržišne reakcije; longintudinalno istraživanje
Hrčak ID:
75208
URI
Datum izdavanja:
16.12.2011.
Posjeta: 2.087 *