Izvorni znanstveni članak
UTJECAJ BIOGORIVA NA PERFORMANCE DIZELOVOG MOTORA
Dževad Bibić
orcid.org/0000-0003-3762-9243
; Mašinski fakultet Sarajevo, Odsjek za motore i vozila
Ivan Filipović
; Mašinski fakultet Sarajevo, Odsjek za motore i vozila
Breda Kegl
; Univerza v Mariboru, Fakulteta za strojništvo
Boran Pikula
orcid.org/0000-0002-1324-2952
; Mašinski fakultet Sarajevo, Odsjek za motore i vozila
Sažetak
Smanjenje emisije toksičnih tvari iz ispušnih plinova dizelovih motora s unutarnjim izgaranjem načelno gledajući moguće je ostvariti na tri mjesta: ispred motora, u samom motoru i iza motora s unutarnjim izgaranjem, sui. Uobičajeno je to izvesti uvođenjem katalizatora na ispušnom sustavu, upravljanjem procesima izmjene radnih tvari, pripremom gorive smjese i samog procesa izgaranja, kao i korištenjem goriva koja po svom kemijskom sastavu imaju potencijal za redukciju. Posljednja u ovom nizu navedena opcija izgleda najjednostavnija, ali ne predstavlja nešto što se samo po sebi podrazumijeva. Zbog različitih svojstava goriva neophodno je izvršiti optimiziranje pojedinih sustava na motoru s unutarnjim izgaranjem jer u protivnom mogu izostati u jednoj krajnosti željeni efekti smanjenja emisije toksičnih tvari, a u drugoj krajnosti može doći do neprihvatljivih radnih performanci samog motora.
U okviru rada razmatrana je uporaba biogoriva u obliku repičinog metil estera – biodizela s aspekta performanci i potrebe za optimiranjem pojedinih sustava na motoru sui, kao preduvjeta za efektivno korištenje biogoriva kao jedinog goriva, te mogućnost optimiranja sustava na motoru kako bi se ostvarile relativno najbolje moguće performance za slučaj korištenja i fosilnog dizelskog goriva kao i biogoriva.
Ključne riječi
učinak dizelovog motora; ispušna emisija dizelovog motora; kut predubrizgavanja dizelovog motora; biodizelsko gorivo EN14214; eurodizel gorivo D2, EN 590, aplikativna svojstva
Hrčak ID:
75302
URI
Datum izdavanja:
21.12.2011.
Posjeta: 2.545 *