Filologija, No. 57, 2011.
Izvorni znanstveni članak
Uloga konceptualne metonimije u prezentaciji znanstvenih činjenica u medicinskom diskursu
Arijana Krišković
; Medicinski fakultet Sveučilišta u Rijeci
Sažetak
U ovom radu primjenjuje se kognitivnolingvistički pristup o metonimiji pri istraživanju prezentacije znanstvenih činjenica u medicinskom diskursu na hrvatskom i engleskom jeziku. Znanstvene su činjenice najčešće izražene brojevnim izrazima koji predstavljaju određeno mjesto na ljestvici referentnih vrijednosti, dok se u znanstvenom jeziku odražava stupanj i intenzitet znanstvenih činjenica. Uloga je metonimije, kao kognitivnoga procesa, da vertikalnu, znanstvenu dimenziju razmišljanja generalizira i preslika na odgovarajući znanstveni jezik. Time se korištenjem različitih jezičnih elemenata u znanstvenom diskursu stvara činjenično stanje u smislu društveno prihvaćenih znanstvenih činjenica. Stoga možemo prezentaciju znanstvenih činjenica općenito smatrati realizacijom metonimije jedan dio umjesto drugoga dijela jer su jezični i numerički izrazi dva lica istoga koncepta. Detaljnija raščlamba primjera iz medicinskoga diskursa na engleskom jeziku pokazuje da se odnosi na ljestvici referentnih vrijednosti, postotci i količine konceptualiziraju u domeni [vertikalnosti] koja je karakteristična za znanstveni način razmišljanja i zaključivanja. Iz toga slijedi jezična realizacija atributima poput high, low, increasing, decreasing kao odraz konceptualne metonimije gore umjesto više/dolje umjesto manje, tj. njene varijante ljestvica i njezini dijelovi umjesto numeričke prezentacije. U hrvatskom se jeziku znanstvene činjenice konceptualiziraju u domeni [količine] te je uvriježena uporaba pridjeva poput veliki, mali kao koncepata koji opisuju količinu. Takva jezična uporaba temelji se na metafori veće je gore/manje je dolje. Međutim, pod utjecajem engleskoga znanstvenoga diskursa, mijenja se konceptualizacija u hrvatskom jeziku pa su odnosi na ljestvici u hrvatskom jeziku ponekad realizirani pridjevima poput visok, nizak kao rezultat metonimijskoga preslikavanja.
Ključne riječi
kognitivna lingvistika; metonimija; znanstvena činjenica; analiza diskursa
Hrčak ID:
78606
URI
Datum izdavanja:
13.3.2012.
Posjeta: 2.020 *