Suvremena psihologija, Vol. 13 No. 1, 2010.
Izvorni znanstveni članak
Procjena li8čnosti u ranom djetinjstvu kao pokazatelj razvojnih obilježja u posljednjoj predškolskoj godini
Maja Zupančič
; Filozofski fakultet u Ljubljani
Anja Podlesek
orcid.org/0000-0003-2987-8338
; Filozofski fakultet u Ljubljani
Sažetak
Istraživanje je proučavalo valjanost procjene ličnosti trogodišnje djece (N = 253) od strane roditelja i predškolskih odgajatelja u objašnjenju njihova socijalnog ponašanja i inteligencije dvije godine poslije. Roditeljske varijable (obrazovanje, stil roditeljstva) i dob djetetova ulaska u predškolski sustav objašnjene su, ali nisu značajno utjecale na djetetov ishod. Smanjeni modeli značajni su prediktori koji objašnjavaju 14, 7, 16 i 2% varijance u izvješću odgajatelja o socijalnoj kompetenciji djeteta, internalizirajućeg ponašanja, eksternalizirajućeg ponašanja i neverbalne inteligencije. Rana procjena ličnosti predviđala je kasnija obilježja djece predškolske dobi. Marljivost/otvorenost djece prema procjenama odgajatelja povezani su sa socijalnom kompetencijom i niskom incidencijom eksternalizirajućeg ponašanja u vrtiću, a procjene ekstraverzije/emocionalne stabilnosti negativno su korelirane s internalizacijom, ali pozitivno s eksternalizirajućim ponašanjem djeteta. Posljednje je također povezano s niskom razinom ugodnosti koju su uočili odgajatelji. Roditeljska ocjena dječje ekstraverzije predviđala je niske razine internalizirajućeg ponašanja u vrtiću, a njihove percepcije savjesnosti predviđale su inteligenciju djeteta dvije godine poslije.
Ključne riječi
predškolska djeca; ličnost; socijalno ponašanje; inteligencija; longitudinalna predviđanja
Hrčak ID:
83003
URI
Datum izdavanja:
15.6.2010.
Posjeta: 2.418 *