Tehnički vjesnik, Vol. 20 No. 1, 2013.
Prethodno priopćenje
Mogućnosti i ograničenja implementacije koncepta izgradivosti u građevinskoj industriji u Hrvatskoj
Nataša Turina
; Sveučilište u Rijeci, Građevinski fakultet, Radmile Matejčić 3, 51000 Rijeka, Croatia
Diana Car-Pušić
; Sveučilište u Rijeci, Građevinski fakultet, Radmile Matejčić 3, 51000 Rijeka, Croatia
Mladen Radujković
; Sveučilište u Zagrebu, Građevinski fakultet, A. Kačića-Miošića 26, 10000 Zagreb, Croatia
Sažetak
Razvoj koncepta izgradivosti (constructability) bio je ponukan pokušajem integracije izvođačkog znanja i iskustva već u fazi projektiranja građevine. Upravo odabir odgovarajućeg modela nabave u fazi ugovaranja predstavlja jedan od načina implementacije ovog koncepta. Cilj članka je ukazati na prednosti integracije faza i sudionika u projektu, kao bitnih elemenata implementacije koncepta izgradivosti. U tu svrhu provedeno je istraživanje koje je uključivalo pet građevinskih projekata visokogradnje realiziranih u Hrvatskoj. Projekti su istraženi i opisani primjenom znanstvene metode studija više slučajeva (multiple case study). U ovom članku prezentiran je algoritam obrade i prikaz rezultata za dva odabrana slučaja, prvi, s primijenjenim tradicionalnim modelom nabave, te drugi, s alternativnim upravljačkim modelom nabave, kao i rezultati provedene studije slučaja na svih pet projekata. Rezultati upućuju na određene zaključke i preporuke za primjenu alternativnih modela na hrvatskom građevinskom tržištu. Promjene u dominaciji tradicionalnog modela nabave građevinskih projekata ne mogu se izvesti radikalno. Zahtijevaju promjenu stanja svijesti i ulaganje značajnih resursa. Zbog navedenih razloga predlaže se uvođenje poboljšanog tradicionalnog modela nabave. Primjenu mjera treba prilagoditi svakom pojedinačnom projektu. No, u cilju unaprjeđenja postupaka nabave građevinskih projekata treba utjecati i na širu okolinu u kojoj se projekt odvija, djelujući na promjene prvenstveno unutar zakonskog i institucionalnog okvira.
Ključne riječi
izgradivost; komparativna analiza; modeli nabave; studija više slučaja
Hrčak ID:
97495
URI
Datum izdavanja:
22.2.2013.
Posjeta: 4.766 *