Market-Tržište, Vol. 27 No. 1, 2015.
Prethodno priopćenje
Veza povjerenje-predanost-prilagodljivost u transnacionalnom odnosu kupac-dobavljač: mrežna perspektiva
Matevž Rašković
orcid.org/0000-0001-5311-4050
; Faculty of Economics, University of Ljubljana
Maja Makovec Brenčič
; Faculty of Economics, University of Ljubljana
Sažetak
Svrha je ovog rada analizirati kako povjerenje i predanost utječu na prilagodljivost odnosa u kontekstu transnacionalne povezanosti kupac-dobavljač. Marketinška literatura obiluje istraživanjima povjerenja i predanosti u odnosu kupac-dobavljač. Međutim izričita povezanost povjerenja i predanosti s prilagodljivošću odnosa do sada u marketingu nije privukla veliku pozornost. I dok je tendencija marketinške literature usredotočenost na tradicionalne ishode odnosa kupac-dobavljač (npr. financijski rezultati, zadovoljstvo, lojalnost) literatura iz područja upravljanja lancima nabave naglašava važnost prilagodljivosti kao temeljnog obilježja uspješnih opskrbnih mreža. U radu je korišten za marketinšku literaturu novi pristup analizi mreža kako bi se analizirala veza (povezanost) između povjerenja, predanosti i prilagodljivosti odnosa. Analizirana je mreža na dva načina, tj. kao egocentrična i cijenjena mreža koja se sastoji od 11 menadžera nabave i 53 dobavljača povezanih u transnacionalnom poduzeću u industriji čeličnih konstrukcija sa sjedištem u Sloveniji. Za analizu utjecaja povjerenja i predanosti na prilagodljivost odnosa kupac-dobavljač korištena je procedura višestruke regresije - Multiple Regression Quadratic Assignment Procedure (MRQAP). Rezultati pokazuju kako povjerenje i predanost nisu samo važne odrednice prilagodljivosti odnosa kupac-dobavljač u kontekstu poslovne mreže, već kako se njihov utjecaj na prilagodljivost odnosa mijenja s obzirom na važnost odnosa kupac-dobavljač. U odnosima visoke važnosti povjerenje je iznimno velika odrednica prilagodljivosti odnosa, dok je u odnosima manje važnosti predanost važnija odrednica prilagodljivosti odnosa.
Ključne riječi
odnos kupac-dobavljač; povjerenje; predanost; prilagodljivost odnosa; analiza poslovne mreže; transnacionalna poduzeća
Hrčak ID:
139424
URI
Datum izdavanja:
1.6.2015.
Posjeta: 2.380 *