Logopedija, Vol. 5 No. 2, 2015.
Izvorni znanstveni članak
Dominantnost jezika dvojezičnih govornika talijanskog i hrvatskog jezika
Gordana Hržica
orcid.org/0000-0001-6067-9148
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju, Laboratorij za psiholingvistička istraživanja
Blanka Brdarić
orcid.org/0000-0003-3378-4975
; Dječji vrtić Scuola dell infanzia Paperino
Emilija Tadić
; Dječji vrtić Rijeka
Ana Goleš
; Sveučilište u Padovi, Odsjek za razvojnu psihologiju i socijalizaciju
Maja Roch
orcid.org/0000-0001-5604-9557
; Sveučilište u Padovi, Odsjek za razvojnu psihologiju i socijalizaciju
Sažetak
Zbog visoke varijabilnosti unutar dvojezične populacije, poznavanje jezične dominantnosti ključno je i u istraživanjima i za prikladnu jezičnu procjenu. U istraživanjima je takvo poznavanje ključno radi usporedbe ispitanika koji formiraju ujednačenu skupinu, ili radi njihova promatranja s obzirom na jezičnu dominantnost. Za valjanu jezičnu procjenu važno je moći ispitati jezične vještine dvojezične djece te odrediti dominantni jezik. Djeca koja su od najranije dobi izložena dvama jezicima, mogu pokazivati kašnjenja u jezicima koje paralelno usvajaju. Neka djeca ne pokazuju gotovo nikakve razlike u razinama jezičnog znanja, a neka pokazuju značajnije teškoće. Bez spoznaje o jezičnim znanjima u drugom jeziku nemoguće je odrediti jesu li ti rezultati posljedica lošijeg znanja jednog jezika ili općenitih teškoća u jezičnom razvoju. To dovodi do teškoća i u dvojezičnim područjima u Hrvatskoj, kao što su dvojezična područja u Rijeci i Istri, gdje se govore hrvatski i talijanski jezik. Brojni su načini na koje se pokušavalo odrediti jezičnu dominantnost dvojezičnih govornika, ali ne i jedinstvena općeprihvaćena procedura. U ovom istraživanju temeljni kriterij je razlika u standardnim rezultatima hrvatske i talijanske inačice testa TROG. Ispitano je 56 sudionika koji pohađaju vrtićke skupine s programom na talijanskom jeziku, a prepoznati su kao kandidati za ujednačenu dvojezičnost (procjena odgojitelja). Primjenom odabranog kriterija, oko 70 % djece svrstano je u skupinu ujednačenih dvojezičnih govornika, a nisu se pokazale razlike između sudionika iz Rijeke i Poreča i okolice.
Ključne riječi
dvojezičnost; dvojezična procjena; ujednačena dvojezičnost; dominantnost jezika
Hrčak ID:
150404
URI
Datum izdavanja:
30.12.2015.
Posjeta: 3.625 *