Revija za sociologiju, Vol. 20 No. 1-2, 1989.
Izvorni znanstveni članak
Sociologija religije kao posebna sociologija
Nikola Skledar
; Filozofski fakultet, Zadar
Sažetak
Marksistička sociologija i teorija religije u Jugoslaviji nije odvojena i nepovezana sa strujanjima u marksističkoj teoriji religije u svijetu. Osnovna značajka suvremenog otvorenog marksizma prema fenomenu religije, jest problematiziranje stavova dogmatskog marksizma koji su važili kao nesumljive i neupitne »istine«. Dogmatska marksistička misao držala je sadržaj religije skupom zabluda, predrasuda i praznovjernih besmislica, reliktom neprosvjećene i zaostale prošlosti.
U otvorenom marksističkom pristupu koji izvore religije vidi i u onto-antropološkoj određenosti čovjeka kao konačnog, deficijentnog bića, s potrebom za smislom i cjelinom, religiji se bez obzira na svjetonazorne i ostale razlike koje ostaju, u duhu tolerancije i pluralizma, priznaje dignitet ljudskog odnosa spram svijeta što ima svoj humani i moralni značaj. Takva je teorijsko-praktična koncepcija, uz Blochovu »toplu struju« u marksizmu, uz talijanske marksiste (Gramsci, Togliatti), i koncepcija i pristup religiji i dijalogu s vjernicima većine suvremenih jugoslavenskih marksističkih (i postmarksističkih) teoretičara i istraživača religije (Ćimić, Kerševan, Roter, Vrcan i drugi).
Ključne riječi
Hrčak ID:
155513
URI
Datum izdavanja:
30.6.1989.
Posjeta: 2.926 *