Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5513/JCEA01/18.1.1859
Utjecaj zemljopisnih oznaka na konkurentnost tradicijskih poljoprivredno-prehrambenih proizvoda
Željka MESIĆ
orcid.org/0000-0002-9349-1560
; University of Zagreb, Faculty of Agriculture, Department of Agricultural Marketing, Svetošimunska 25, 10000 Zagreb, Croatia
Miroslav BOŽIĆ
; DG Agriculture European Commission, 130, Rue de la Loi, B – 1049 Brussels, Belgium
Marija CERJAK
orcid.org/0000-0003-0696-4364
; University of Zagreb, Faculty of Agriculture, Department of Agricultural Marketing, Svetošimunska 25,10000 Zagreb, Croatia
Sažetak
Cilj ovog rada je bio utvrditi koliko su proizvođači tradicijskih poljoprivredno - prehrambenih proizvoda u Hrvatskoj upoznati sa zemljopisnim oznakama, te utvrditi njihova očekivanja o utjecaju zemljopisnih oznaka na povećanje konkurentnosti njihovih proizvoda. Telefonsko anketno ispitivanje je provedeno s 120 proizvođača četiri tradicijsko poljoprivredno - prehrambena proizvoda (paški sir, zagorski puran, slavonski kulen ili kulin i virovitička paprika). U vrijeme provedbe istraživanja od travnja do lipnja 2008. godine sva četiri proizvoda su bila u postupku registracije zemljopisnim oznakama (PDO/PGI). Prikupljeni podaci su unijeti i obrađeni u statističkom programskom paketu SPSS17. Rezultati istraživanja su pokazali da je samo manji udio proizvođača u potpunosti upoznat sa pojmom zemljopisnih oznaka i koristima koje bi imali od zaštite zemljopisnim oznakama. Najviše proizvođača očekuje da će zaštita povećati povjerenje potrošača u zdravstvenu sigurnost njihovog proizvoda, povećati poznatost na tržištu te spriječiti zlouporabu imena proizvoda. Pozitivnija očekivanja glede utjecaja zemljopisnih oznaka na povećanje konkurentnosti tradicijskih proizvoda imaju obrazovaniji i mlađi proizvođači s višim znanjem o zemljopisnim oznakama. Rezultati istraživanja ukazuju na potrebu boljeg informiranja i educiranja proizvođača o koristima i prednostima zaštite zemljopisnim oznakama. Kroz spomenute sustave zaštite poboljšala bi se tržišna i turistička ponuda, a time i prihodi poljoprivrednika - proizvođača zaštićenih proizvoda, što bi sve pridonijelo gospodarskom razvoju ruralnih područja Hrvatske.
Ključne riječi
anketa; Hrvatska; konkurentnost; očekivanja proizvođača; zemljopisne oznake
Hrčak ID:
178332
URI
Datum izdavanja:
24.3.2017.
Posjeta: 2.370 *