Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.22572/mi.23.1.5
Uloga obiteljske socijalizacije i samopoštovanja u odnosu korištenja internetskih društvenih mreža i zadovoljstva tjelesnim izgledom kod adolescentica
Ana Ciprić
orcid.org/0000-0003-3754-3060
; studentica diplomskog studija antropologije i sociologije Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Ivan Landripet
orcid.org/0000-0002-6276-9742
; Odsjek za sociologiju, Filozofski fakultet, Sveučilište u Zagrebu
Sažetak
Istraživanja konzist entno upućuju na povezanost izloženosti medijskim sadržajima i nezadovoljstva vlastitim tjelesnim izgledom, osobito među mlađom ženskom populacijom, uz što se vežu dalekosežne psihosocijalne posljedice. Prema sociokulturnom modelu i teoriji objektivizacije, društveno uvjetovane norme poželjnog tjelesnog izgleda podržavaju objektivizirajući pogled na vlastito tijelo, a reproduciraju se i internaliziraju upotrebom medija. Recentnija poimanja medijskih utjecaja proširuju se na internetske društvene mreže, koje postaju sve važniji izvor medijskih sadržaja, ali i komunikacijsko sredstvo samopromocije te primanja povratnih informacija o vlastitom izgledu i aktivnostima. U nastojanju da se primjena sociokulturnog modela proširi na internetske društvene mreže te detektira moguće protektivne faktore, u ovom su istraživanju testirani dosad tek djelomično provjeravani modeli odnosa među nekima od temeljnih dimenzija razvoja (ne)zadovoljstva vlastitim tjelesnim izgledom (internalizacija ideala tjelesnog izgleda, samonadzor, obiteljska socijalizacija, samopoštovanje i utjecaj društvenih mreža). Podaci su prikupljeni internetskim anketnim istraživanjem na uzorku od 1.301 učenice drugih razreda srednjih škola u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji. Rezultati podupiru postavke sociokulturnog modela u kontekstu korištenja internetskih društvenih mreža. Upotreba društvenih mreža pokazala se povezanom s nezadovoljstvom tjelesnim izgledom posredstvom internalizacije ideala tjelesnog izgleda. Pokazalo se i da je odnos internalizacije i zadovoljstva tjelesnim izgledom djelomično posredovan samonadzorom, što je u skladu s pretpostavkama teorije objektivizacije. Nije potvrđen moderatorski utjecaj samopoštovanja na odnos između internalizacije ideala izgleda i zadovoljstva vlastitim izgledom, ali se samopoštovanje pokazalo izravnim prediktorom zadovoljstva izgledom. Utvrđeno je i da neki aspekti obiteljske socijalizacije djeluju na samopoštovanje, što upućuje na mogući mehanizam protektivnog učinka tog oblika socijalizacije te mogućnost prevencije štetnih ishoda medijske idealizacije tjelesnog izgleda i naglašavanja njegove važnosti djelovanjem na izgradnju samopoštovanja adolescentica. Preventivno djelovanje usmjereno na izgradnju samopoštovanja mladih ljudi ostvarivo je i kroz obrazovni sustav.
Ključne riječi
zadovoljstvo tjelesnim izgledom; internetske društvene mreže; sociokulturni model; internalizacija ideala tjelesnog izgleda; samoobjektivizacija; samopoštovanje; obiteljska socijalizacija
Hrčak ID:
185527
URI
Datum izdavanja:
25.7.2017.
Posjeta: 4.068 *