Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.22598/zefzg.2017.2.1
Shapleyeva vrijednost kao mjera društvene korisnosti obrazovne razine i usmjerenja
Marina Slišković
orcid.org/0000-0002-1447-1917
; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Tunjo Perić
orcid.org/0000-0002-0886-8037
; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Shapleyjeva vrijednost je poznati koncept kooperativne teorije igara koji predstavlja jedinu raspodjelu ukupne korisnosti koju su postigli igrači u koaliciji, a koja zadovoljava tzv. Shapleyjeve aksiome pravedne raspodijele. Barakat, B. i Crespo Cuaresma, J. (2017) predlažu uporabu Shapleyjeve vrijednosti kao pravednu mjeru koristnosti triju razina obrazovanja za društvo. Za razliku od uobičajenih kvantitativnih ocjena vrijednosti pojedine obrazovne razine, Shapleyjeva vrijednost uzima u obzir nužnost stjecanja nižih razina obrazovanja kao preduvjeta za stjecanje viših. U ovom radu se njihov model primjenjuje za ocjenu vrijednosti obrazovnih razina za pojedinca u Hrvatskoj, ali i za gospodarstvo Republike Hrvatske u cjelini. Dodatno, poopćuje se njihov rezultat na hijerarhijsku strukturu s proizvoljno mnogo razina, te se također proširuje na način da se zasebno proučavaju vrijednosti različitih usmjerenja na najvišoj obrazovnoj razini uz dokaz da primijenjena formula predstavlja upravo Shapleyjevu raspodjelu vrijenosti koalicije. Novi model je primijenjen za procjenu vrijednosti obrazovnih razina za gospodarstvo Republike Hrvatske.
Ključne riječi
Kooperativna teorija igara; Shapleyjeva vrijednost; vrijednost obrazovnih razina
Hrčak ID:
191060
URI
Datum izdavanja:
20.12.2017.
Posjeta: 1.462 *