Izvorni znanstveni članak
Upravno obrazovanje u dvanaest postsocijalističkih zemalja i Hrvatskoj: Postoji li konvergencija?
Gordana Marčetić
orcid.org/0000-0002-7998-6874
; Katedra za upravnu znanost Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Goranka Lalić Novak
orcid.org/0000-0001-5984-9779
; Katedra za upravnu znanost Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Jasmina Džinić
orcid.org/0000-0003-3927-6875
; Katedra za upravnu znanost Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Transformacija tradicionalnih vrijednosti i ciljeva javne uprave (JU) koja se događa tijekom zadnjih desetljeća rezultirala je i značajnim promjenama u području upravnog obrazovanja. Iako suvremeni društveni procesi globalizacije, europeizacije i vodeće upravne doktrine upućuju na zajednička stajališta i konvergenciju, primjećuju se i mnoga razilaženja u javnim upravama različitih zemalja koja proizlaze iz stupnja njihove razvijenosti te specifičnih povijesnih, nacionalnih, regionalnih, kulturoloških i drugih okolnosti. Autorice opisuju situaciju u upravnom obrazovanju 12 postsocijalističkih europskih zemalja podijeljenih u dva kruga – srednjoeuropske postsocijalističke zemlje i zemlje bivše Jugoslavije. Analiza je provedena u odnosu na glavne orijentacije nastavnih programa, razine obrazovanja i tipove institucija koje provode obrazovanje u predmetnom području. U pogledu upravnog obrazovanja u Hrvatskoj izvršena je detaljna analiza obrazovnih institucija i postojećih programa upravnog obrazovanja u javnim institucijama. Rad se temelji na teorijskim pristupima sociološkog neoinstitucionalizma koji uobičajeno upućuju na egzogene faktore kao uzroke institucionalnih promjena. Komparativno istraživanje potvrđuje početnu hipotezu rada o postojanju međupovezanosti između tranzicijskog procesa i ubrzanog razvoja sustava upravnog obrazovanja u postsocijalističkim zemljama središnje i jugoistočne Europe. Analiza pokazuje da među odabranim zemljama postoji velika sličnost u pogledu stupnjeva upravnog obrazovanja, značajan stupanj konvergencije s obzirom na multidisciplinarni pristup proučavanju javne uprave, dok se najveća raznolikost primjećuje u odnosu na tipove institucija koje izvode programe upravnog obrazovanja.
Ključne riječi
upravno obrazovanje; nastavni programi upravnog obrazovanja; obrazovne institucije; postsocijalističke europske zemlje; Hrvatska
Hrčak ID:
130640
URI
Datum izdavanja:
18.5.2013.
Posjeta: 1.540 *