Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Analiza marže profita kao odrednice profitabilnosti poslovanja poduzeća

Ana Ježovita orcid id orcid.org/0000-0002-1740-6862 ; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 314 Kb

str. 181-201

preuzimanja: 8.860

citiraj


Sažetak

Sama definicija pokazatelja aktivnosti ističe njihovu ulogu u ocjeni i sigurnosti i uspješnosti poslovanja poduzeća. Pokazatelji aktivnosti koriste se za ocjenu učinkovitosti korištenja raspoloživih resursa te su u tom smislu svojevrsni indikator konkurentske prednosti poduzeća. Postoji čitav niz pokazatelja koji se mogu računati kao pokazatelji aktivnosti poslovanja. Kao vršni pokazatelj aktivnosti javlja se koeficijent obrta ukupne imovine poduzeća koji ukazuje na sposobnost poduzeća da koristi ukupnu imovinu za stvaranje budućih ekonomskih koristi. Upravo taj pokazatelj učestalo se koristi za ocjenu cjelokupne djelotvornosti poduzeća. Pored navedenog računaju se brojne varijante koeficijenta obrta kao što su koeficijent obrta kratkotrajne imovine, dugotrajne imovine, potraživanja, zaliha, dobavljača, itd. Uspješnost poslovanja moguće je promatrati višedimenzionalno, a uobičajeno se mjeri pokazateljima ekonomičnosti i profitabilnosti poslovanja poduzeća, ali i pokazateljima aktivnosti. Izrazito važan segment ocjene uspješnosti, ali i cjelokupnog poslovanja poduzeća čini ocjena njegove profitabilnosti. Pokazateljima profitabilnosti ocjenjuje se sposobnost poduzeća da zadržava ostvarene prihode u obliku dobiti, odnosno ocjenjuje se sposobnost generiranja prihoda u odnosu na raspoložive resurse. Upravo zbog navedenog, pokazatelji profitabilnosti se često identificiraju kao strateški alat menadžmenta poduzeća. Provedenom analizom odnosa marže profita i koeficijenta obrta ukupne imovine u ostvarivanju poželjne stope rentabilnosti ukupne imovine istaknuta je uloga pokazatelja aktivnosti s aspekta uspješnosti poslovanja poduzeća. Povećanjem aktivnosti poslovanja, tj. učinkovitijim korištenjem raspoložive imovine i njezinog kvalitetnijeg strukturiranja direktno se utječe na poboljšanje ukupne uspješnosti poslovanja poduzeća.

Ključne riječi

pokazatelji aktivnosti; koeficijent obrta ukupne imovine; pokazatelji profitabilnosti; marža profita; rentabilnost ukupne imovine

Hrčak ID:

203924

URI

https://hrcak.srce.hr/203924

Datum izdavanja:

25.1.2017.

Posjeta: 10.712 *