Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31724/rihjj.44.2.12

„Moduliraj! Moduliraj! Moduliraj! Ali ne mijenjaj tonalitet.” Razvoj i transformacija naziva modulacija u francuskoj teoriji 19. stoljeća

Nikola Komatović orcid id orcid.org/0000-0002-9932-5459 ; University for Music and Performing Arts Vienna


Puni tekst: engleski pdf 527 Kb

str. 517-526

preuzimanja: 1.025

citiraj


Sažetak

U povijesnim izvorima postoji anegdota o satu orguljaške improvizacije koji je 1880- tih godina mladi Claude Debussy (1862. – 1918.) pohađao kod tada već renomiranoga skladatelja i orguljaša Césara Francka (1822. – 1890.). Prema svjedočenjima, Franck je mladomu i samouvjerenomu studentu uporno ponavljao (cit.): „Moduliraj! Moduliraj! Moduliraj!ˮ, što je Debussy uporno odbijao jer se (parafr.) „osjećao najbolje upravo u polaznome tonalitetuˮ. Naravno, među pripadnicima dviju različitih generacija došlo je do izvjesnoga nesporazuma, no postavlja se pitanje je li on bio stilsko-estetske ili samo terminološke prirode? 526 Rasprave 44/2 (2018.) str. 517–526 U današnje vrijeme pojam modulacija nedvosmisleno se izjednačava s promjenom tonaliteta. Međutim, u francuskoj teorijskoj literaturi 19. stoljeća (kao i u tadašnjoj europskoj literaturi općenito) taj je termin prošao značajan razvojni put, pri čemu se (u skladu s ranijim diskusijama iz vremena prosvjetiteljstva) najprije najčešće sagledavao znatno šire, kao način tonalnoga ostvarivanja (npr. u knjigama Fétisa i de Momignyja ), prije nego što je počeo dobivati suvremene paradigmatske pretpostavke (npr. u „Udžbeniku kompozicijeˮ Antona Reicha). Međutim, čak i kad je modulacija postala sinonim za promjenu tonalnoga centra, pojedini teoretičari mlađe generacije nastavili su insistirati na tome da ona može imati i šire značenje („Traktat o harmonijiˮ Napoleona Henrija Rebera). U ovom je radu predočeno na koji se način odvijao paradigmatski razvoj pojma modulacija te kako različite suvremene kategorizacije promjene tonaliteta zapravo vuku korijene iz ranijih značenja toga pojma. Stoga se, između ostaloga, pokušalo zaključiti i je li nesporazum s početka teksta odražavao estetski ili puki teorijsko-terminološki procijep u razumijevanju između kompozitora školovanoga u prvoj polovici 19. stoljeća nasuprot njegovu kolegi nekoliko stoljeća poslije.

Ključne riječi

modulacija; 19. stoljeće; francuske glazbene teorije; tonalitet; harmonija

Hrčak ID:

218057

URI

https://hrcak.srce.hr/218057

Datum izdavanja:

21.3.2019.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.386 *