Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21857/90836cwo2y

Tragovi mitologizacije u operi i/ili tragom mitologizacije opere. Nikola Šubić Zrinjski Ivana pl. Zajca

Rozina Palić-Jelavić orcid id orcid.org/0000-0001-9661-3298 ; Odsjek za povijest hrvatske glazbe HAZU, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 349 Kb

str. 235-258

preuzimanja: 644

citiraj


Sažetak

Povijesni pisani izvori i usmene predaje o Nikoli Šubiću Zrinskom sublimirani su u jednome od književnih izvora (drami Zriny Theodora Körnera), za kojim je Zajc kao skladatelj i glazbeni tumač Badalićeva libreta (putem opere) bio posegnuo. U stanovitoj se mjeri u Zajčevu djelu mitologiziralo značenje toga lika i zbivanje oko njega već tada (u vrijeme pojave djela), ali i poslije, odnosno mitologizirao se i Zrinski kao ideologem. Naime, neovisno i istodobno s viđenjem »života« povijesne ličnosti Zrinskoga protječe i razvija se »život« opernoga lika, koji je tijekom svojega opstojanja na glazbenoj sceni kao ideologem također bio otvoren mitologizaciji. Tako je povijesna tema, koja je postala mitom u poimanju jedinstva branitelja, kršćanske zajednice i žrtve za domovinu, preslikala ovo svoje značenje i u imagem opernoga lika, kakav je orisan u Badalićevu libretu. Mitologizacija nekih od ideologema u Zajčevoj operi (Siget, Zrinski, U boj!) što su poslužili kao primjer znatno je pridonijela naglašavanju hrvatskoga nacionalnog identiteta. Riječ je o pojmovima koji dobivaju više značenja (ili nose »višak« značenja) i kao takvi poprimaju svojstva srodna mitskoj svijesti (mitologemi), koja uspostavlja svijet simbola.

Ključne riječi

Nikola Šubić Zrinjski / Nikola Šubić Zrinski; Ivan pl. Zajc; Hugo Badalić; hrvatska nacionalna povijesna opera; 19. stoljeće; nacionalni identitet; ideologemi; mitologizacija

Hrčak ID:

234080

URI

https://hrcak.srce.hr/234080

Datum izdavanja:

6.12.2019.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.805 *