Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15644/asc54/3/6
Utjecaj vizualnih podražaja iz medija na percepciju dentofacijalne estetike
Iva Laus
; Dom zdravlja Karlovac, Hrvatska
Daniela Kovačević Pavičić
orcid.org/0000-0002-8117-9203
; Katedra za stomatološku protetiku Fakulteta dentalne medicine Sveučilišta u Rijeci, Hrvatska; Katedra za dentalnu medicinu 2 Fakulteta za dentalnu medicinu i zdravstvo Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Martina Brumini
; Dom zdravlja Primorsko-goranske županije, Rijeka, Hrvatska
Vjera Perković
orcid.org/0000-0003-2054-3267
; Katedra za ortodonciju Fakulteta dentalne medicine Sveučilišta u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Andrej Pavlić
; Katedra za ortodonciju Fakulteta dentalne medicine Sveučilišta u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Stjepan Špalj
orcid.org/0000-0003-4836-3903
; Katedra za ortodonciju Fakulteta dentalne medicine Sveučilišta u Rijeci, Rijeka, Hrvatska; Katedra za dentalnu medicinu Fakulteta za dentalnu medicinu i zdravstvo Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Sažetak
Cilj: Autori studije istražili su mogu li televizijske reklame mijenjati percepciju vlastite dentofacijalne privlačnosti te je li taj proces pod utjecajem osobina ličnosti.Materijal i metode: Uzorak su činila 83 ispitanika u dobi od 19 do 27 godina. Eksperimentalna skupina (N = 42) gledala je reklame u kojima su sudjelovali poznati mladi ljudi s visokom estetikom osmijeha, svijetlim zubima i bez vidljivih malokluzija, a kontrolnoj skupini (N = 41) prezentirane su neutralne reklame (bez ljudi ili vidljivih zuba). Percepcija estetike vlastita lica i osmijeha te njezini psihološki učinci procijenjeni su mjesec dana prije gledanja reklama te odmah nakon toga. Procijenjeni su i intenzitet malokluzije ispitanika te osobine ličnosti (ekstraverzija, savjesnost, ugodnost, neuroticizam, intelekt, samopoštovanje i perfekcionizam).Rezultati: U svojem drugom iskazu ispitanici su imali tendenciju navoditi manje psihosocijalnih utjecaja uz male razlike (prosječno u rasponu od 0 do 3 skalarna boda) te manje značajne promjene u aktivnoj skupini negoli u neutralnoj (2 od 7 vs. 5 od 7 aspekata). Vrsta vizualnog podražaja bila je značajan prediktor samo promjene koja se odnosi na psihološki utjecaj dentalne estetike (p = 0,045; r = 0,221). Intelekt je kao supresor oblikovao percepciju estetike osmijeha nakon gledanja reklama s naglašenim lijepim osmijesima (ΔR 2 = 0,076; p = 0,005; ukupni model R 2 = 0,347; p = 0,033). Kod osoba s većim intelektom je povećanje intenziteta samoopažene malokluzije izazvalo manji pad psihološkog utjecaja dentalne estetike u usporedbi s onima s manjim intelektom.Zaključak: Psihosocijalni utjecaji malokluzije nisu stabilni i imaju tendenciju smanjivati se tijekom vremena. No, izlaganje visokoj estetici osmijeha drugih ljudi može kočiti taj proces kod osoba s većom malokluzijom i većim intelektom.
Ključne riječi
reklamno oglašavanje; dentalna estetika; vidno opažanje; malokluzija; osobnost
Hrčak ID:
243990
URI
Datum izdavanja:
24.9.2020.
Posjeta: 2.380 *