Skoči na glavni sadržaj

Esej

https://doi.org/10.15291/ars.3193

„U njegovim rukama i velika se umjetnost pretvara u kič” L. Giesz

Vinko Srhoj ; Odjel za povijest umjetnostiSveučilište u ZadruObala kralja Petra Krešimira IV. 2HR - 23000 Zadar


Puni tekst: hrvatski pdf 86 Kb

str. 277-282

preuzimanja: 899

citiraj


Sažetak

Slučaj Dimitrija Popovića nakon velike petdesetljetne retrospektive u zagrebačkim Klovićevim dvorima uputio je i na finale trivijalizacije jednog opusa koji je obećavao veliku maniru i relevantan sadržaj na početcima kada još nije bilo potrebe za grotesknom nadrealizacijom u društvu estradizacije. Dorflesovski rečeno, Popovićevo je slikarstvo s vremenom u istu ravan dovelo Salomu i Severinu, Kristovo tijelo, „prikazano u simbolu kruha koji je narezan na kriške ili Madonu koje se fizička ljupkost pretvara u rafinman izgleda nekog foto-modela.” Dimitrije bira dramu egzistencije i velike teme u nadi da će one odraditi posao za sebe, to jest pukim izborom, primjerice, sadržaja iz Dantea ili Leonarda, postati velikom umjetnošću. To je ona vrsta lijenosti duha, onaj gemütlichkeit koji proizvodi, kako bi rekao A. Moles „komfor srca” kopiranjem jezika prošlosti, kao da je umjetnost prijelazna i da je samo dovoljno biti u njezinoj blizini i za njom posegnuti pa da i sami postanemo dijelom njezine veličine. No ipak će biti, kako kaže L. Giesz opisujući kič-čovjeka nalik na Dimitrija, da se „u njegovim rukama i velika umjetnost pretvara u kič.”

Ključne riječi

Dimitrije Popović; hipermanira; nadrealizam; eros i thanatos; Judita; Saloma; Krist; kič

Hrčak ID:

249179

URI

https://hrcak.srce.hr/249179

Datum izdavanja:

30.12.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.211 *