Ars Adriatica, No. 10, 2020.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15291/ars.3195
Nepoznati Ecce Homo Nikole Lazanića u Italiji
Damir Tulić
; Odsjek za povijest umjetnosti Filozofski fakultet Sveučilišta u RijeciSveučilišna avenija 4HR - 51000 Rijeka
Sažetak
Nikola Lazanić, rodom s Brača, najvažniji je kasnorenesansni kipar u Hrvatskoj. Njegov skulptorski opus broji svega tri signirana djela. Najranija je reljefna kamena pala iz 1578. s prikazom Bogorodice s Djetetom sa svetim Petrom i Pavlom u crkvi Svetog Petra u Nerežišću na Braču. Majstor je od 1581. do 1584. zabilježen u Rimu, a 1589. u Dubrovniku gdje za staru crkvu gradskog patrona radi svoja dva antologijska kipa, svetog Vlaha i svetog Jeronima. Nikola se bavio i slikarstvom pa je 1591. uzeo šegrta kojem se obavezao da će ga idućih deset godina poučavati kiparstvu i slikarstvu. Zadnji majstorov spomen je potpisana oltarna pala naslikana 1593. za Chiesa dei Carmini u Bitontu. U članku se objavljuje nepoznata kamena bista s prikazom Krista ovjenčanog trnovom krunom – Ecce Homo. Nalazi se izvan izvornog konteksta u vrtu župne kuće u mjestu Noventa Padovana u istočnom predgrađu Padove. Na poprsju je majstorov potpis: NICvs . LASANEVS . F. Skulptura se hipotetski datira u deveto desetljeće 16. stoljeća, kada se pretpostavlja i majstorov boravak u Veneciji, odnosno Venetu. Također, upućuje se na mogući slikovni predložak za ovo Lazanićevo djelo, odnosno na grafiku nastalu prema Tizianovu liku Ecce Homo, a koja je tiskana u Veneciji u trećoj četvrtini 16. stoljeća.
Ključne riječi
Nikola Lazanić; Ecce Homo; Noventa Padovana; Dubrovnik; skulptura; 16. stoljeće
Hrčak ID:
249181
URI
Datum izdavanja:
30.12.2020.
Posjeta: 1.660 *