Izvorni znanstveni članak
Koncepcija i praksa građanstva kod hrvatskih srednjoškolaca
Vladimir Vujčić
; Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Cilj ovoga rada jest istraživanje razvoja svijesti (razumijevanja) i prakse (aktivnosti, participacije) građanstva kod hrvatskih srednjoškolaca (prvom novom naraštaju punoljetnih građana). Istraživanje je provedeno prema sličnim modelima u relevantnim međunarodnim istraživanjima, što je omogućilo komparativnu analizu. Nakon analize pojma (osnove teorije) građanstva autor je prešao na komparativnu analizu razvoja i distribucije mjera svijesti o građanstvu i mjera prakse građanstva kod hrvatskih srednjoškolaca. Obuhvaćeno je više mjera svijesti o građanstvu (građanski identitet, model i tip građanstva; svijest o “dobrom građaninu”, te svijest o pravima i dužnostima građana u demokraciji), te više mjera prakse građanstva (politički interes, razgovor o politici, praćenje vijesti u medijima; očekivano konvencionalno i protestno političko djelovanje; politička tolerancija). Komparativna je analiza pokazala da su naši učenici na nekim mjerama građanstva na razini učenika u drugima kompariranim zemljama, ali da na nekim mjerama postoje znatne razlike. Tako je, primjerice, razina političkog interesa znatno niža kod naših učenika. Analiza je pokazala da postoji visoka svijest o pravima, ali razmjerno niska svijest o dužnostima. Možda je taj nesrazmjer između svijesti o pravima i svijesti o dužnostima temeljni problem u razvoju političke kulture učenika i građana u nas. Očekivana konvencionalna i protestna participacija kod naših učenika znatno je niža od rezultata u međunarodnim istraživanjima. Istraživanje je također pokazalo da kod naših učenika postoji znatna nekonzistencija, a taj je fenomen uočen i u različitim međunarodnim istraživanjima, između recimo svijesti o pravima i dužnostima građana u demokraciji i razine političke tolerancije: visokoj svijesti o pravima (slobodi govora, udruživanja i sl.) odgovara relativno niska razina tolerancije. Dakle, može se reći da različite nekonzistencije prate i “opterećuju” razvoj građanstva kod naših učenika.
Ključne riječi
građanski identitet; hrvatsko građanstvo; srednjoškolci; demokracija
Hrčak ID:
23074
URI
Datum izdavanja:
22.3.2004.
Posjeta: 2.119 *